21/02/2010

*kanelboller!






























i helgen har jonathan og jeg bakt en hel haug med kanelboller. eller buller som lille j så fint kaller det.
nå har jeg jo skrytt på meg at jeg lager så veldig gode kanelboller, så nå er det vel på tide å avsløre oppskrifta!
den er enkel og grei, og gir knakende gode resultater hver gang:

150 g smør                                        
5 dl melk
50 g gjær
1 dl sukker
1/2 ts salt
ca 14 dl mel
litt malt kardemomme
fyll:
100 g smør eller margarin
1 dl sukker
3 ss kanel

smelt smør i en kjele og hell i melken. varm det til det blir 37 °c.
smuldre gjæren i bollen og tilsett litt av væsken. rør til gjæren har
løst seg opp. tilsett resten av væsken.
tilsett salt, sukker, kardemomme og 2/3 av melet. arbeid deigen blank
og smidig. tilsett mer mel og kna deigen til den slipper bollen. la heve
under klede til dobbel størrelse, 20-30 minutter.
bland sammen ingrediensene til fyllet.
ta deigen over på et melet bakebord og kna den smidig.
del deigen i to deler. kjevle hver del til en rektangulær leiv.
smør fyllet utover. rull sammen og skjær i biter.
la heve under klede i 30 minutter.
sett ovnen på 250 °C. pensle bollene med pisket egg.stekes midt i
ovnen i 8-10 minutter.
avkjøles på rist under klede.

og en ting til: jeg har erfart at kjøkkenmaskin er et must for å få en
ordentlig god og luftig deig! ved å kna for hånd så blir bollene harde som stein. *

noen andre som har noen gode bolleoppskrifter eller noen nyttige baketips?
jeg elsker å prøve ut nye oppskrifter på gjærbakst, og er alltid på jakt etter
gode baketips!

god bakst, hilsen husmora sjøl!

13 comments:

  1. mmmmmmmmmmmmmm. De så helt nydelige ut. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
    Håper helga har vært fin! Klem

    ReplyDelete
  2. det så veldig fristende ut, flinkesøta! jeg gleder meg til du kommer til Grommers med en haug snurrer i kurven! suss Hilde

    ReplyDelete
  3. Nam nam nam!!
    De så veldig gode ut!

    ReplyDelete
  4. De så enormt gode ut! :)

    Så ergelig at jeg ikke har kjøkkenmaskin.
    God søndagskveld på deg!

    ReplyDelete
  5. De så farlig gode ut:) Jeg baker mye selv.. jeg tåler ikke melk og mel så må tenke ekstra på hva som puttes i deigen:) Har noen oppskrifter på slik ting men de trenger jo ikke du:):)Hihi

    Takk for koselige ord hos meg,
    kos dere med bullene;)

    Klem-J

    ReplyDelete
  6. Tusen takk Vigdis!
    Jeg blir alltid glad når jeg får kommentarer som dine :) Jeg er bare så utrolig dårlig på å legge igjen kommentarer selv.

    Og "kanelbullene" dine ser helt nydelig ut...mmmm

    Ü Jeanette

    ReplyDelete
  7. S en min henger i stua, og så har jeg en R som skal opp på barnerommet når det en gang blir ferdig,frøkna mi heter aurora men vi kaller ho rory (lang historie hvorfor ho har fått akkurat det kallenavnet... he he) Så den V og Ten du har kjempe flotte, skulle gjerne kjøpt alle bokstavene til janne for likte de så godt, me har ikke stort nok hus.. Skulle jo også hatt en V men mannen synes det holder he he... Åååå de kanelsnurrene så gode ut må testes, elsker å teste nye oppskrifter selv....
    Ha en fin helg og flott uke
    klem victoria

    ReplyDelete
  8. Åh shipper du til Trondheim?
    Jeg hadde trengt litt kanelbulle kos, med febersyk Una, syk pappa og livet i pappesker..

    ReplyDelete
  9. OI! De der ser meeegagode ut!

    Er forresten som deg; elsker å spise mat, tenke på mat, lage mat etc. Skikkelig matvrak jeg også. Kjekt at du liker middagsprosjektet mitt.

    ReplyDelete
  10. Nam! Disse vil jeg prøve å lage :)

    ReplyDelete
  11. Hei! Jeg testet disse ut i dag. Deigen ble helt perfekt, og de smakte utrolig godt. Virkelig en perfekt oppskrift. Hilsen Lisa i Tromsø

    ReplyDelete