04/02/2010

*middag!






































siden thomasen min har en kokkeutdannelse fra langt tilbake og jeg er litt
over middels interessert i mat (i alle fall i å spise den!), så burde det egentlig
være høy aktivitet i denne delen av leiligheten..men vi er
ganske tomme for inspirasjon og idéer for tida, så det går veldig mye i de samme
kjedelige rettene. er det noen der ute som har noen gode middagstips?! eller som
vet om noen fine matblogger det er verdt å ta turen innom? alle tips mottas med takk!
jeg har jo forresten skrytt på meg at jeg lager supergode kanelsnurrer-og det gjør jeg også!
har fått en del forespørsler om å legge ut oppskriften; den kommer snart*

15 comments:

  1. Min kusine har en veldig fin matblogg http://lekkermunn.blogspot.com/ med masse gode retter.

    Jeg skal lage denne retten til helgen http://lekkermunn.blogspot.com/2008/09/fransk-oksegryte.html og det er andre gang denne blir servert den kan anbefales :)

    ReplyDelete
  2. Hjemmelagde lakse- og torskeburgere med litt røkelaks, purreløk, fennikel og grønn chili sammen med hjemmelagde halvgrove hamburgerbrød og et utvalg friske grønnsaker er veldig god og sunn mat. Det synes i hvert fall jeg om min mann:) Og det er ikke vanskelig å lage i det hele tatt! Tipper minien også vil like det, bare chilien ikke tar overhånd.

    ReplyDelete
  3. Jeg er ikke noen gudegave til matlaging, men jeg blir mer og mer interessert og flinkere og flinkere. Jeg er mye hjemme ettersom jeg gikk på en sånn durabelig flink-pike-smell, derfor har jeg tid. Det har jeg aldri hatt før - eller tatt meg - heter det vel. Når jeg var over "apati-fasen", har jeg for første gang i livet begynt å lage middag regelmessig til familien min. Det er det mannen som før har tatt seg av. Jeg elsker 4-stjernes-middag og Celebert Selskap-programmene og sitter klistrert - og henter opp tips.

    MEN - kanelsnurrer og boller - der er jeg dronning. Du er yngre så du kan få være prinsessa. Ok ;)? Det som er hyggelig er at jeg bruker min englemamma sin oppskrift. Hun lagde verdens beste boller. I går bakte jeg 80 kanelsnurrer - og sendte en haug med et guttelag som skulle på talentutvikling i håndball laaaaangt unna (med mannen min som leder).

    Kan du ikke titte litt på hjemmesidene til 4-stjernes middag og Celebert selskap da? ;).

    I går snakket jeg med søsteren min og ble SÅÅ tantesjuk at jeg nok snart må ta meg en Oslotur og trilletur til Grünerløkka for lunsj.

    Hei og hopp hilsen Nina

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Mat! Nam! :-)
    Vet ikke om du har sett det, men jeg skriver ukentlige innlegg om hva vi spier til middag, her http://hei-astrid.blogspot.com/search/label/the%20dinner%20project

    Jeg følger ingen norske matblogger, men har flere utenlandske favoritter:
    Orangette http://orangette.blogspot.com/
    The Wednesday Chef http://www.thewednesdaychef.com/the_wednesday_chef/
    Matt Bites http://mattbites.com/

    Lykke til med middagskokkingen! Og fortell oss gjerne hva du lager.

    ReplyDelete
  6. for et herlig kjøkken du har :D

    kan du ikke begynne å blogge litt oppskrifter da? jeg er helt sykt dårlig på å lage mat.. jeg har melkeintoleranse og dama har cøliaki, så det er jammen meg ikke lett å finne på middag som begge tåler hver dag :P

    ReplyDelete
  7. Kan komme med noen tips;
    *Hjemmelagd fiskegrateng med ørret/laks, chilli, løk og paprika. Min egenkomponerte grateng som virkelig er god! Lager den som man ellers lager grateng. Server med salat.
    * Minesteronesuppe
    * Wok i alle varianter
    * Bakt potet med tilbehør
    * Pai i alle varianter med salat til
    * Biff med salat og tapenade
    * Hjemmelaget tacoburger servert med her mais og nacos, salsa og guacamole
    * Omelett er slett ikke kjedelig med godt fyll!
    * Tikkamasala kylling
    * Calzone

    Ellers hjelper det å kjøpe en ny kokebok eller noe nytt utstyr til kjøkkenet. Jeg fikk ny kokkekniv i forrige uke og det var den lille inspirasjonen jeg trengte :-)
    God middag!

    ReplyDelete
  8. jeg følger: http://pepperkverna.blogspot.com/
    og
    http://trineblogg.blogspot.com/
    ha ennå ikke laget noe av det de lager, men fin fin inspirasjon - jeg er slik når jeg titter i oppskrift bøkene mine også jeg - blar og blar og så lukker jeg igjen boka og lager noe helt annet;-) MEN inspirert er jeg jo blitt!!!
    Vi vokste opp på mammas ukes/ mnd menyer - som ble gjordt pga at det var billig og pga at det var pappa som lagde middag 3 - 4 dager i uka - dette har jeg også prøvd, men får det ikke til! Fikk en matkalender meny - som er som en syvende sans med både handleliste og forslag til daglige måltider - veldig smart - så det er vel egentlig bare å begynne - får kjøpt den i vanlig bokhandel tror jeg!

    ReplyDelete
  9. Christine - her er bloggen for deg: the 10 cent diet http://the10centdiet.blogspot.com/

    Den skrives av min venninne Lori som holder seg unna gluten og minst mulig melkeprodukter. Bloggen anbefales! Hun har dessuten laget en Blurb bok av bloggen slik at du kan få oppskriftene og bildene i bokversjon.

    ReplyDelete
  10. http://trineblogg.blogspot.com/

    denne følger jeg ;)
    men jeg bare ser ... lærer ikkenoe.
    Jeg er en disaster på kjøkkenet! :P

    ReplyDelete
  11. God kveld Vigdis!

    Tenk å ha en mann med kokkeutdanning a! Skulle jeg gjerne hatt innimellom også, selv om jeg i grunn er strålende fornøyd med han jeg har. Ser du har fått tipset før, men http://trineblogg.blogspot.com har massevis av enkle (og ikke fullt så enkle) middagsretter. Sjekk'n ut!

    Ha en fin kveld:)

    Klem Marthe

    ReplyDelete
  12. Så utrolig lekkert kjøkken dere har!

    Middag er jeg ikke noe god på selv, så tror ikke jeg skal prøve å komme med noen forslag engang..

    ReplyDelete
  13. åh, det hadde jeg ikke fått med meg nei :D tusen hjertelig takk for at du gjorde meg oppmerksom på det, skal sjekke ut bloggen astrid linket :D

    kanskje det endelig blir noe skikkelig god mat på oss? ;)

    god helg forresten :D nyt den!

    ReplyDelete
  14. mat mat mat.. elsker å lage mat og å spise mat! Heldige du med kokkemann! Jeg eksperimenterer for tiden å finne gode hverdagsretter som passer til en kresen toåring. Jeg titter ofte innom Trines mektige matblogg. Eller pepperkverna. Og Hei Astrid sin ukesmeny!!! Den er genial:-) God fredag til deg! I kveld er det pizza på menyen!

    ReplyDelete
  15. Sjekk ut www.foodandwine.com! ALLTID inspirerende

    ReplyDelete