01/03/2010

*mat!
















jeg, som sikkert alle andre mammaer, er veldig opptatt av at lillingen min skal få i seg nok og næringsrik mat. det er også veldig viktig
for meg at måltidene blir koselige, og at jonathan synes der er gøy å spise!
det synes han som oftest, men noen ganger kniper han munnen igjen, slenger maten rundt og sier"neineinei"! da er ikke måltidene fullt
så koselige...men da må jeg tvinge meg selv til å tenke at sultne barn spiser, og at han forhåpentligvis vil spise ved neste måltid(noe han
som regel gjør!). jeg er sterk motstander av å tvinge barn til å spise - da tror jeg man ødelegger matgleden deres for lang tid framover*
men i helgen var det fryd og gammen rundt matbordet hos oss! vi lagde to retter fra trines mektige matblogg, og lille j spiste med begge henda, for å si det mildt!
han er så glad for at middagsglass og most mat perioden er over, og han fryder seg når han får spise samme maten som oss. og det skjønner jeg,
for disse middagene var digg! svinefilet med ruccula, soltørkede tomater, pinjekjerner, asparges og parmesan på lørdag og
stekt laks med sitronsaus på søndag. nam!

14 comments:

  1. De rettene såg himmelske ut! Du er flink!

    Herlig matmoms du har! ;)

    Ha en fin dag!

    Klem, cecilie

    ReplyDelete
  2. ohhh... jamjam... looks fantastic!!! like what i see - want to eat it!

    i think your little son also likes it a lot.

    ReplyDelete
  3. Sulten nå.

    Meget bra tanke å skape matglede i tidlig alder.

    ReplyDelete
  4. namnam.. nå ble jeg rett og slett litt sulten til tross for at lunchen for lengst er konsumert :-)

    Enig med deg at det ikke kommer noe bra utav "spisetvang".. heldigvis har vi to gutter som spiser alt :-) *krysse fingre*

    ha en vakker mandag :-)klemmer

    ReplyDelete
  5. Herlig. Ingenting er som god mat, koselig stemning og ett barn som spiser. Jeg er alene med jentene halve måneden, så det er en utfordring å finne mat som inspirerer. Turnus-liv kokebok neste!! ha ha ha

    ReplyDelete
  6. Hej, gillar verkligen din blogg, du visar sååå härliga bilder, och ni har de så fint!!! härliga kontraster och allt är sååå mysigt!


    Kram josse

    ReplyDelete
  7. nam..det hørtes så godt ut..sulten:)

    ReplyDelete
  8. Å, det så godt ut! (selv om jeg ikke spiser kjøtt...)
    Jeg synes det er vanskelig å få tid til å lage ordentlig mat i hverdagen. Bruker du kokebøker?

    ReplyDelete
  9. Flink er du Vigdis! Thomas er jo også så flink tilå lage mat , er han ikke? Heldige J som har to som lager gooood mat.....;))

    ReplyDelete
  10. Mmmm... også har måten det danderes og serveres på stor betydning, selv for de små. Og det der så virkelig godt ut! Vi har en spisevegrer i hus og jobber hele tiden med å friste (er helt enig at tvang ikke er veien å gå!) Flott med inspirasjon! Kos deg med den skjønne matmonsen din!:) Klem Heidi

    ReplyDelete
  11. mmmmmm, ble så frista at det ble den lakseretten på oss i dag. Den var fantastisk god!!! Og da var det ei lita frøken som ikke hadde tid til å bruke gaffel en gang. Stappa inn:) takk for tips

    ReplyDelete
  12. Det så innmari godt ut! Trines matbløogg er fantastisk. Et eldorado av digge oppskrifter. Er leiligheten din stor forresten? Det er så mange fine kroker overalt!

    ReplyDelete
  13. *B: takk for det! leiligheten er en treroms på ca 85kvm, så det er mange kriker og kroker å freshe opp;) fin dag til deg* v

    ReplyDelete
  14. Bra mat du får, Thomas! I følge Jonathan blir du ikke tvunget til å spise en gang. Som om det skulle trenges. Ser virkelog godt ut! Gard

    ReplyDelete