18/04/2010

*veien mot selvstendighet!






































min lille gutt er ikke lenger en hjelpeløs baby. en baby som var avhengig av mamma og hennes melk. en baby som skrek og skrek
og det eneste som hjalp var at mamma vugget ham i søvn. min baby har blitt en stor gutt som kan dra på helgeferie til besteforeldrene
uten mamma`n sin. jeg er ikke lenger en mamma som ikke klarer å slippe gutten min ut av synet. jeg er ikke lenger den mamma`n som
såvidt turte gå på butikken i fem minutter uten jonathan i frykt for at han skulle våkne å trenge meg og bare meg. jeg har blitt en mamma
som kan sende gutten min på helgeferie i tre dager og faktisk nyte og sette pris på alenetiden. det hadde jeg ikke klart for ett år siden!
det er så rart hvordan ting forandrer seg på kort tid. hvordan disse små vesnene går fra å være forsvarsløse, nyfødte skapninger som
er totalt avhengig av foreldrene sine til å bli store, selvstendige små barn som kan klare flere og flere ting på egenhånd. hvordan vi foreldre
går fra å være altoppofrende ovenfor den lille til litt etter litt klare å tenke litt på oss selv og klare å overlate ansvaret til noen andre for en liten stund.
det er fint at det er slik det fungerer. at vi foreldre gir slipp litt etter litt og lar våre små ta de første famlende skrittene mot sin egen
selvstendighet. men, lille jonathan husk en ting: uansett hvor selvstendig du en gang måtte bli så vil du alltid være mammas baby! fort deg hjem:jeg savner deg*

25 comments:

  1. For et nydelig bilde! Herlig blogg du har, jeg har også en liten Jonathan :)

    ReplyDelete
  2. Og jeg sitter her med rødsprengte øyne, gråter en liten skvett, og kjenner det på akkurat samme måte med min lille...:)
    Fantastisk godt skrevet, for det er jo faktisk sånn det er!
    Bildet er helt nydelig, og jeg håper jeg aldri glemmer den følelsen når man får sin eget barn på brystet for første gang:)

    Takk for dagens herligste innlegg:)

    Klem Kjersti

    ReplyDelete
  3. Nydelig bilde, og nydelige ord....
    Sitter her helt rørt, og litt beveget... he he ha en fin søndag
    klem victoria

    ReplyDelete
  4. :)
    Vakkert bilde !!

    Jeg måtte felle en tåre jeg også nå gitt--
    Har akkurat kommet hjem fra en helg på jobbtur, og gutta mine er i swe. Plutselig ble det f r y k t e l i g lenge til tirsdag når de kommer hjem :'o)

    ReplyDelete
  5. Fantastisk fint! Pappan er på vei hjem han også nå! Hel og fin! KLem K!

    ReplyDelete
  6. For et fint, og nydelig skrevet, innlegg.
    Og godt for meg, som i går fikk bekreftet barnehageplass til 8mnd-gutten, å lese.
    Jeg er i utgangspunktet ikke en hønemor-type (trodde jeg hvertfall), men den lille karen gjør noe med meg altså..

    Da er det godt å høre at du føler at en alenehelg er godt tvers igjennom; for det er jo faktisk det det bør være. Godt, fint og sunt. For alle parter.

    Ha en fortsatt herlig søndag!

    ReplyDelete
  7. tårene triller. nydelig sagt. Jeg trodde jeg skulle bli mindre overbeskyttende ovenfor nummer to. Men den gang ei. nesten verre nå. Og når jeg sitter med min lille gutt i armene om kvelden og han smiler lurt til meg..ja da triller tårene lett. Verdens mest fantastisk følelse å være mor.

    ReplyDelete
  8. Gripande tankar og ord, og eit rørande bilde Vigdis! Vart litt våt i augekroken her eg sit eg og... :)

    ReplyDelete
  9. Fine du. Takk for et nydelig innlegg. Fine ord, tanker og bilde. Du er fantastisk! Og takk for en herlig fredag. You are my kind of girl;)

    ReplyDelete
  10. Så rørende og nydelig skrevet!

    Og for et fantastisk gripende og ekte bilde. :)
    Takk for et flott innlegg!

    Klem, cecilie

    ReplyDelete
  11. NYdelig skrevet, nydelig blogg du har og nydelig sønn! Ble helt rørt jeg her sitter, her har jeg det slik du beskriver det i starten. Redd for å stikke ut i 5 min, kanskje lille hjertet trenger meg så veldig..

    Ha en fin kveld, legger meg til som følger! Klem

    ReplyDelete
  12. Heisann
    Kjempesøt blogg du har, og skikkelig stilige bilder :)
    Ja, det å være mamma er jammen meg en hærlig rar ting :)

    Klem fra nr.5

    ReplyDelete
  13. Nydelig bilde og nydelig sagt. Og så på en søndag.

    ReplyDelete
  14. Herlig blogg, og herlig liten gutt. Denne må jeg følge. Mannen min bemerket dere kanskje var Liverpool fans grunnet "You'll never walk alone" - sangen....?

    Ha en videre flott søndag kveld!!
    Hilsen Pia.

    ReplyDelete
  15. Så utrolig koselig skrevet, ble rørt her jeg sitter. Kjempefin blogg du har med flotte bilder.

    ReplyDelete
  16. Jeg føler det på samme måte. Kjempeflott skrevet:-)

    ReplyDelete
  17. Kom nettopp over bloggen din, og den synes jeg er veldig fin!
    Det er en skjønn liten gutt du har,
    og du skriver om det å være mamma :-) Jeg har eldre barn, og kjenner godt igjen følelsene du beskriver, undringen over at jeg har klart å frembringe to selvstendige vesner tar aldri slutt. Og deilig er det at jeg aldri slutter å være mamma'n deres!

    ReplyDelete
  18. En liten edit: "...og du skriver _så fint_ om det å være mamma :-)" skulle det stå!

    ReplyDelete
  19. så herlig fantastisk at det er slik liksom:)

    ReplyDelete
  20. å herlig bilde og herlige ord, det er viktig å nyte hver periode for ungene våre blir så altfor fort store desverre...savner ofte den tiden da de krøp oppi fanget bare for å kose. Nå er det full gass hele tiden i 3 forskjellige nivåer, og da tror jeg det er veldig viktig å huske alt det du har skrevet her ;o)
    Ha en flott ny uke ;o)

    ReplyDelete
  21. Ahh Vigdis, jeg er jo så hormon-bombe nå at jeg begynnte jo selvsakt å grine av dette innlegget! Hehe;P Fint skrivd:) Ha en fin uke!

    ReplyDelete
  22. Jeg sitter her med gåsehud ;)
    For ett nydelig bilde=)
    Ha en fin Mandag=)

    ReplyDelete
  23. Kunne ikke vært mer enig! Utrolig flott skrevet! :) Og ikke minst et nydelig bilde som mange med meg sikkert kjenner seg igjen i. Den følelsen der...Ahhh... Nå er jo din J litt eldre enn min Oliver, og jeg har fortsatt ikke vært en natt uten han. Jeg kjenner at det sikkert er på tide med en god natts søvn nå, etter 1 år på samme rom som han. Hvordan gikk det for deg og J de første nettene fra hverandre? Har du tips og råd til en litt urolig mamma? ;)

    ReplyDelete
  24. Vilken himla fin fin bild! Så mycket kärlek och lycka. Jag gillar din blogg. :)

    ReplyDelete