11/12/2010

*på vakt!















gamle bilder av lille j, men begge er tatt under ulike sykdomsperioder.

jonathan har dratt på seg streptokokker i halsen; så da er vi to sjuklinger i hus - igjen!

lille j har egentlig vært ganske så mye syk i løpet av sine to første leveår. det har vært mye feber og luftveisinfeksjoner, men også
flere runder med omgangssyke og forkjølelse. vi har hatt perioder der han har vært syk minst en gang i uka. men nå den siste tiden har
det heldigvis ikke vært så hyppige perioder med sykdom, men alikevel ofte nok.
jeg husker så godt første gangen han fikk litt feber. da var han bare fem uker gammel, og jeg var livredd og sikker på at nå kom han til å dø!
barn under tre måneder skal som kjent helst ikke få feber, og han ble grundig konrollert av både leger på legevakten og på ullevål, og alle
kunne de forsikre oss om at alt var ok, og at det ikke var noe å bekymre seg over. alikevel var jeg så redd som jeg aldri hadde vært før,
og våket over ham hvert eneste sekund til feberen ga seg! neste gang han ble syk var det likedan. jeg var så redd at den tette nesa hans
skulle gjøre at han ikke fikk puste, og hang over ham som en hauk med saltvannsdråpene. borte var den rasjonelle sykepleieren i meg,
og tilstede var bare den bekymra mamma`n. og slik er det vel forsåvidt fortsatt; jeg klarer ikke å være "sykepleierfornuftig" når jonathan
er syk. litt feber er ikke bare litt feber. det er JONATHAN som har feber, og det gjør at mammahjertet er bekymra og har det  ekstra vondt.
jeg har kanskje blitt litt mer "rutinert" på barnesykdommer, siden lille j har hatt så mye av det, og krisemaksimerer ikke hver eneste
tette nese og febertokt. men jeg er alltid på vakt, og mammahjertet mitt har det ikke godt igjen før han er oppe og hopper for fullt!
noen som kjenner seg igjen?! fin lørdagskveld*

14 comments:

  1. Kjenner til den følelsen veldig godt:) Mamma-genet slår inn litt ekstra da....Koselig blogg du har.

    ReplyDelete
  2. ABSOLUT! Jeg er snart færdig læge, men er like bekymret for som deg HVER gang det er noe. Ved hvert eneste symptom er jeg bekymret for det værst tænkelige ved det symptom.

    ReplyDelete
  3. Kjære Vigdis, det er nok en helt naturlig reaksjon! Kjenner meg godt igjen!! Lille Milla var bare tre mnd. da hun hadde ørebetennelse for første gang! Feber og slapp!! Vondt i mamma hjertet da ja! Siden har det pågått hver høst og vinter! Drenn operasjoner og feber!! Men, vi håper det er siste vinteren med ørebetennelse nå, og vi håpet også at lille J skal bli frisk!! Goooood bedring til dere!! Stor klem!!

    ReplyDelete
  4. uff..det er bare det kjipeste. Syke barn. Men hold ut! Neste vinter blir det helt sikkert bedre! Da har han blitt sikkert bygget opp et enoooormt immunsforsvar;-) iallefall opplever vi det denne vinteren nå som hun nærmer seg tre år. forrige vinter var grusom. annenhver uke var hun syk. Huff..det er forferdelig altså. Giod bedring kjære dere!

    ReplyDelete
  5. Kjenner meg igjen SÅ godt!:) Goood bedring :)

    ReplyDelete
  6. Jeg kjenner meg veldig godt igjen ja! Sitter her selv med et ekstra våkent øre på babysitteren og lytter etter hver minste lille lyd fra lille K som fikk feber i dag etter å ha hosta og harka i 3 uker. Han har også vært veldig mye syk, spesielt etter at han begynte i barnehagen denne høsten. Har vel mer eller mindre hosta og snørra seg gjennom det hele... Vi får håpe på rask bedring hos begge gutta! Ha en fin kveld:)

    ReplyDelete
  7. skulle vært forbudt at små barn ble syke!
    mine barn har hedligvis vært utrolig lite syke.
    men kjenner mange som har hatt barn som har vært mye syke, og det er litt av en påkjenning.
    masse god bedring til godgutten din!

    ReplyDelete
  8. God bedring både til deg og J ! Det er mye sykdom når de er små disse skrottene. Men de vokser seg store og sterke allikavel ;D

    klem k.

    ReplyDelete
  9. Je kjenner den følelsen godt ja. Har vært mye sykdom her i huset også. Spesielt det første året Ozzy begynte i bhg var ekstra mye. Men denne vinteren (hun blir 3år nå)har det også vært endel, men mest for min egen del. Jobber i bhg selv og blir mye basilusker som jeg er i nærkontakt med hver dag. Er så utrolig slitsomt å være mye syk for både mor og barn. Er jo ikke mye moro med en mor som er slapp heletiden heller.. I dag er jeg hjemme med feber ,mens Ozzy er i bhg. Ønsker dere begge god bedring! Hilsen nok en eks-Rafens jente:)

    ReplyDelete
  10. Kjenner meg godt igjen ja! Vi slet også mye med sykdom de første årene - og det viste seg at det var muggsopp som var årsaken! Da vi flyttet ble vi friske igjen!

    Klem Janne på Purple Button (får ikke logget inn på bloggen min i dag)

    ReplyDelete
  11. Huff håper det snart snur!

    God bedring til den lille!!!

    ReplyDelete
  12. JA, jeg kjenner meg igjen. Man blir helt hudløs som mamma og når de små er syke er det ikke lett å være rolig og rasjonell nei. God bedring til gullgutten - og mammaen som også har vært lenge syk nå! Klem fra vest

    ReplyDelete
  13. Aldri noe gøy når de små er syke :( Vi har også vært veldig mye plaget med sykdom, spesielt etter barnehagestart. Det føles som at han har vært mer hjemme enn i barnehagen noen ganger..
    Masse god bedring til dere!

    ReplyDelete
  14. Dette er en skikkelig go`blogg. Varm og relevant :-0)

    ReplyDelete