25/01/2011

*mitt eget lille arkiv!


















for en tid tilbake utfordret foreldremanualen oss til å fortelle om hvorfor vi blogger. det er faktisk et spørsmål jeg ofte stiller meg
selv! hva er det som gjør at jeg til stadighet legger ut bilder av vår lille familie, og forteller dere små biter av vår hverdag? hva er
det som driver meg?

bloggen ble til tre dager etter at jonathan ble født, og det var thomasen som opprettet den på barselavdelingen for at familie og
venner som bodde langt unna skulle få se vårt nydelige avkom. på det tidspunktet hadde jeg så godt som ingen kjennskap til bloggverden,
og kunne ikke forestille meg at noen andre enn våre nærmeste hadde interesse av å følge med på vårt liv. så den første motivasjonen bak
bloggen var altså å presentere vårt nye familimedlem til de rundt oss. i begynnelsen var det mest bilder med små bildetekster til, men etterhvert
som jeg fikk sansen for dette mediet, så ble tekstene lenger og innleggene kom hyppigere. som den interiørfantasten jeg er, så begynte
jeg så smått å snike inn bilder fra leiligheten vår også, og da fikk jeg plutselig øynene opp for alle de flotte interiørbloggene som finnes
der ute. og så ble jeg vel rett og slett litt hekta! om jeg er en mammablogger, en interiørblogger eller en livsstilsblogger er jeg egentlig ikke så
opptatta av. jeg tror jeg står med beina planta i flere leire, til tider mere et sted enn et annet, men i bunn og grunn så blogger jeg om det som
interesserer meg der og da. og som jeg har sagt før; blogging for meg er en applaus til hverdagslivet. jeg heier mye mer på litt hverdagsrealitet
enn overfladisk glamour!

nå som tiden har gått og bloggen følges av litt flere enn våre nære og kjære, er min motivasjon til å fortsette at den skal fungere som en slags
dagbok/minnebok for meg. ikke en privat delemineinnerstetanker type dagbok, men en dagbok og en minnebok jeg kan bla meg tilbake i for å
huske små hverdagsøyeblikk fra jonathans barndom. mitt eget lille arkiv. hva drev vi med i januar 2009? hva var jonathans favorittleke høsten
2010? sånne små, men svært bedydelige ting, som sikkert hadde gått i glemmeboka hvis jeg ikke hadde skrevet det her. jeg holder for øyeblikket
på med å lage bloggen om til bokform, et album jeg har dedikert til jonathan, slik at han, da han blir større, kan bla seg tilbake for å se hva vi holdt
på med da han var liten. summa summarum; jeg blogger for å bevare minner, og den dagen jeg blir lei av å gjøre det offentlig, så legger jeg bloggen
ned og fortsetter å skrive i det stille her hjemme. for meg skal blogging være noe lystbetont, og ikke noe jeg gjør bare for å få høye lesertall.
selvfølgelig er det en motivasjon i seg selv at det er mange der ute som titter innom oss hver dag, men det er ikke drivkraften bak det. så lenge
det er gøy, og jeg får noe ut av det, så fortsetter "jeg er jonathan" å leve i bloggverden!
nå ble jeg i grunnen ganske nysgjerrig; hvorfor blogger dere, egentlig? ha en finfin kveld*

4 comments:

  1. det var så fint det du skreiv om at blogging er en applaus til hverdagslivet. Juhuu!!! Det er så deilig når nokon klarer å beskrive det med ord, det ein har følt men ikkje har klart å sei.

    Eg har ikkje endå definert kvifor eg bloggar, men innlegget ditt var ein liten oppvåkning. Bevisstgjering. Superfint. Takk!

    ReplyDelete
  2. God skrevet! :-)

    Helt enig i kommentaren til Meir enn tusen ord, "applaus til hverdagslivet" er herved lagt på minnet. ;-)

    ReplyDelete
  3. Hurra for hverdagslivet, kempe godt sakt, selv begynte jeg egentlig å blogge etter å tittet innom masse interiørblogger, og for å selv kunne dukomentere oppussningen av vårt gamle hus, og sakte men sikkert begynte også dagliglivet å komme inn og ble rett og slett litt bitt av basillen, men gøy å ha og kunne se tilbake på som du sier....
    klem victoria

    ReplyDelete
  4. En applaus til hverdagslivet?! Smukt og fuldstændigt rigtigt. Respekt til dig for god formulering! :)

    Der ligger en blogaward hos mig, og venter på dig. Kommer du ikke og henter den? :)

    http://madebymama-t.blogspot.com/2011/01/blog-award-regn.html

    ReplyDelete