05/01/2011

*overflod!



























jeg synes dette bildet er så beskrivende på alt gavemaset som regjerer før og på selve julaften. misforstå meg rett, det er hyggelig
med gaver, og vi er selvfølgelig supertakknemlige for alle gavene lille j fikk til jul (!), men det ble i overkant mye. jonathan rakk ikke
å glede seg over den ene gaven før han måtte pakke opp den neste. for at det ikke skulle bli alt for mye for ham måtte vi porsjonere gaveutdelinga
til langt ut i romjula. vi oppdrar barna våre inn i et overflodssamfunn uten like, og det er kanskje på tide å revurdere mengdene litt?!
neste år har vi bestemt oss for å gå for færre gaver, og heller gi litt mer til noen som trenger det sårere enn oss. da tror jeg det blir mindre gjesping
og mere moro på julekvelden* fin onsdagskveld!

9 comments:

  1. Et bidrag til sparekontoen, ny parkdress eller vintersko, bøker og gavekort på f.eks dyrepark, lekeland e.l. synes jeg er fine gaver. Jeg er helt enig i at gavehysteriet har gått for langt, så det å gi/få noe som ungen faktisk trenger er jo ikke så dumt. Så kan man jo heller pakke det litt ekstra fint inn... ;-)
    Hilsen Ida

    ReplyDelete
  2. Hehe, helt enig! Selv om jeg akkurat har skrevet et innlegg om min gutts julegavefavoritter...
    Men det var på samme måte her, det ble ALT for mye, og han ble så sliten til slutt at han kastet leker rundt og gråt..uff..

    ReplyDelete
  3. Det tror jeg du har helt ret i! Det kan bli alt for mye. Vi forsøkte å holde det på et nogenlunde niveau med gavene selvom lille T fik mye allikevel. Men han hadde god tid til hver enkelt gave i år og det var dejlig.

    ReplyDelete
  4. Jeg er så enig så enig... Gavekaoset har nådd en grense her i huset også.. selvom dette kun var vår andre jul med barn har vi valgt ganske lik linje som det dere nå har bestemt dere for.
    Gavemas er jo ikke hyggelig i lengden for hverken liten eller stor det!

    ReplyDelete
  5. Helt enig Vigdis, her fikk guttene noen leker og mest klær (super og ullundertøy) og andre nyttige ting som feks gamasjer til de skal gå på ski :)

    Ble så mye stress i fjor med SÅ mye nye leker på en dag, så i år ønsket vi oss mer praktiske ting :)

    ReplyDelete
  6. Damn right! Vi på landet har kutta ut julegaver for lengst . Og donerer heller til barn som TRENGER det.

    ReplyDelete
  7. Jeg ga bort mye nyttig i år. lille M var nisse og koste seg mer med å lever gaver enn å åpne sine egne.
    hun fikk mye praktisk da og ikke bare tull.
    Men jeg vuurderer sterkt å gi geiter til indonesia under neste juletre. Muligens sammen med et par sokker...

    ReplyDelete
  8. huff - er sååå enig - vi har de tre hellige kongers dag i dag og ENDA mere gaver, eller egentlig er det jo bare vi foreldrene som gir både på julaften og i dag, men våre barn har bare 1 onkel på hver side - så så mange flere gaver enn andre får de jo ikke... MEN det er forventningene som jeg frustreres over - det trengs jo fort klær som ikke kan vente til julaften med å få - barn vokser og trenger klær, ellers er det bare eldstemann som syns det er ok å få klær også. Vesla trengte ny sykkel og ABSOLUTT ikke noe annet, og hun begynte å gråte, for hun ønsket seg ikke det ( hun har et eller annet problem med sykkel - høydeskrekk, et eller annet...)
    Huff, hun fikk noe annet av det hun ønsket seg, det er ikke det, men pga at det er to dager er det to dager hvor forventningene går i taket og nedturen kommer dessverre - i allefall i år, 2 ganger....Ikke lett dette. MEN i Norge er det LITT lettere, ved at det er til og fra lapper og dermed er det lettere - når det er de 3 hellige tre konger kan man liksom be om hvor mye som helst - selv om vi prøver så godt vi kan å overbevise dem om at det ikke er slik... Huff, jeg liker ikke de spanske julentradisjonene!!

    ReplyDelete
  9. En god tanke, på flere måter :)

    ReplyDelete