29/02/2012

*kaptein sabeltann har jo også en mamma!

















jonathan satt lenge og tenkte ved frokostbordet til morningen i går, og til slutt sa han:  "kaptein sabeltann har jo også en mamma".
hvor det kom fra, eller hva han egentlig satt og tenkte på kom aldri fram, for rett etterpå hadde han spora over på lynet mcqueen, og
hvordan han alltid vinner når han kjører fort.
men akkurat de ordene "kaptein sabeltann har jo også en mamma", vekket min oppmerksomhet. jeg kunne ikke unngå å tenke på
22.juli, og at han som gjorde så mange vonde ting den dagen, også har en mamma. en mamma, som sikkert har sine feil og
mangler som alle oss andre, men som helt sikkert hadde store håp og drømmer for akkurat det barnet. hun har ammet det lille
barnet, sett det løpe rundt i bleierompe og vugget det i søvn på natten.  det er vanskelig,  ja nesten umulig, å se for seg når man vet
hva han har gjort, men han selv har jo også en gang vært et lite og uskyldig barn, akkurat slik våre barn er nå, som sikkert drømte
om å bli både brannmann og politimann. og så vokste han opp til å bli et slikt monster!!!
nå er det over hodet ikke sånn at jeg er redd for, eller tror, at jonathan skal ende opp på kant med loven på noe sett, men det var bare en
tankevekker det lille utsagnet han kom med;  "kaptein sabeltann har jo også en mamma"!
som foreldre kan vi prøve å oppdra barna våre til og bli gode, fornuftige barn som forhåpentligvis tar de riktige valgene når de blir satt på prøve.
men uansett hvor "riktig" vi enn gjør det, så har vi aldri noen virkelig garanti. det er litt skummelt å tenke på, synes jeg.

men dystre tanker til side; i går var det karneval i barnehagen, og da hadde selveste kaptein sabeltann flytta til grünerløkka;
skummelsøt, eller hva?!

4 comments:

  1. Godt filosofert Jonathan!
    Den kommentaren likte jeg!
    Og det er vel ofte sånn at for å overvinne frykten for noe, så må man ufarliggjøre det.
    Kler man seg ut som sabeltann så er det lettere å si at sabeltann også er et menneske og ikke så skummel alikevel...

    ReplyDelete
  2. Utruleg fint innlegg! ♥ så godt du skriv, og så fine tankar gutten din har!

    ReplyDelete
  3. helt enig med damene ovenfor... veldig fint innlegg. i likhet med mange andre jeg har kost meg med i kveld. fint å ha deg i bloggemodus igjen. og fint å oppdatere seg etter en ukens utenlandsferie.

    ReplyDelete
  4. Fint, klokt, sårt og sant. Gode folk, både gutten og mora, trur eg!

    ReplyDelete