22/04/2012

*fødsel!

ikke overraskende så går tankene mine i disse dager ofte til fødselen jeg har foran meg om ikke alt for lenge.
like ofte går tankene mine tilbake til den dagen da jeg fødte jonathan i oktober 2008.
jeg hadde overdrevet hvis jeg hadde sagt at jeg gleder meg til selve fødselen, for jeg mener å huske at det var
ganske så smertefullt! jeg er full av respekt og beundring for dere der ute som føder uten noe form for smerte-
lindring! selv hadde jeg svært god effekt av epidural, og tenker at det er noe jeg vil benytte meg av denne
gangen også, hvis det lar seg gjøre. men selv om jeg ikke akkurat ser fram til det å fysisk presse ut en liten bylt
på et sted mellom tre og fire kilo, så kan jeg ikke helt si at jeg gruer meg heller. jeg tror at klisjeen om at minnene
om smertene fra fødselen litt etter litt viskes ut etterhvert som du ser ditt barn vokse opp, er på vei til å bli virkelig
for meg.

jeg tror jonathans fødsel var ganske så gjennomsnittlig; ikke av de letteste, og ikke av de vanskeligste. 21 timer tok
det i fra vannet gikk om morningen den 30.oktober, til lillingen var ute rett før halv fire på natten den 31. oktober.
det var 21 timer med spenning, rier, smerter, tårer, latter (den kom etter at epiduralen kicka inn!!) og ekstremt mye
fokus! kort oppsummert så synes jeg riene var den verste delen av fødselen, og det å få ham opp på brystet
mitt da det hele var ferdig, den beste delen av det!

siden jeg er så heldig å ha en fotografmann så ble disse 21 timene nøysommelig dokumentert, og her kommer et
knippe med øyeblikk fra den dagen jonathan kom inn i livet vårt .










10 comments:

  1. Så herlige bilder!! Ikke så dumt med en fotografmann :)
    De sier jo at fødselen som oftest går greiere andre gangen enn første gang, så det går helt sikkert fint! Selv har jeg vært så heldig å ha to raske og greie fødsler. Jeg synes det verste er den siste fasen når de presses ut..
    Lykke til når du kommer så langt!

    ReplyDelete
  2. Fint innlegg! Så fint å ha slike bilder! Fødselen kommer til å gå så bra! Du er jo godt forberedt :)

    ReplyDelete
  3. Nydelig! Så heldig du er som har dette foran deg, magisk :-) klem

    ReplyDelete
  4. Fantastiske bilder! Elsket særlig det siste, med den lille -fortsatt rynkete- handa. Selv var jeg veldig spent på om det ville være like stort å få barn nummer to som nummer en. Transformasjonen fra vanlig menneske til mamma skjer jo kun med førstemann, men det var like fantastisk og magisk da sønnen vår kom og. Misunner deg som har det fine øyeblikket snart i vente!

    ReplyDelete
  5. Fødte du og på Ullevål?

    Fint innlegg:-)

    ReplyDelete
  6. Heia.
    Herlige bilder! Jeg har hatt tre fødsler og jeg må si at jeg skulle ØNSKE at jeg fikk epidural med alle tre, men det hadde jeg altså ikke. Kun med første fødsel og det var den som nok var den "letteste". Selv om den varte i ca 11 timer og den nr to varte i 1 time 40 min. og siste fødselvarte i 25 minutt(!!!!) Å den siste var den som faktisk var mest smertefull. Vi har muligheten til å ta i mot smertestillende og da er jeg av den mening at en burde ta i mot;)
    Lykke til med fødselen som kommer:):)
    Anine

    ReplyDelete
  7. Nydelige bilder og tekst!! Rørt...

    ReplyDelete
  8. Ahh, for en fantastisk bildeserie!!! Utrolig fine minner å ha!!!

    ReplyDelete