20/07/2012

*hvem er egentlig han der tore frans?


det er noen talefeil, eller språklige misforståelser hos barna man bare ikke har hjerte til å rette på!

som for eksempel:

1. jonathan tror at tore frans (les tour de france), er han (hvem nå enn det er) som sykler først under hver etappe av tour de france.

2. eller at han kaller sabeltann for snabeltann.

3. eller at plumbos møkkamann ikke lokker på kjerringa si. her hos oss så "rokker" han på henne!

4. eller at onkel torbjørn fortsatt heter onkel "tombjørn", selv om lille j fint kan si r.

og lista bare fortsetter!

før eller siden så prater ungene flytende og kan alle ord; mammahjertet må få lov til å kose seg med disse små, nydelige og sjarmerende "feilene" så lenge hun kan.

har barna deres noen "småfeil" dere ikke har hjerte til å rette på?

8 comments:

  1. hihii! nydelig innlegg!
    freja kaller pasta for passdeg. og forsiktig for forskikkelig.
    og masse masse annet, som er så fint, og som jeg ikke har tenkt å rette på.
    klem til dere!
    maria*

    ReplyDelete
  2. Hei, så fin blogg! Min eldste (nå 14) var aldri særlig fornøyd de gangene hun fikk grove brødskiver i matboksen i barnehagen; Mamma, jeg VIL IKKE HA påleverstei med steiner i !

    ReplyDelete
  3. Hihi så herlig:-) Bloggen din og sønnen din er helt nydelig. Oppdaget den for noen dager siden og er helt forelsket.
    Da min største (nå 8 år) var liten så hadde hun "omvendt" talefeil på kj-lyden, det vil si at der andre sa skj istedenfor kj, så sa hun kj på ALT. F.eks. Mammaaaa, kan eg få kjokolade? ;-) Det var veldig søtt der og da;-) Da hun begynte på skolen fikk hun hjelp av en logoped, og det gikk så bra at nå har hun blitt en typisk bergenser som spør om vi kan gå på skjino;-)

    ReplyDelete
  4. Herlighet, Maria! Maria er jo helt NYDELIG også<3 Jeg er babysyk til tusen for tiden, og det hjalp IKKE å se bilder av nydelige Maria;-)

    ReplyDelete
  5. Hehehe, herlig!!

    Min lille snakket veldig tidlig reint, men fortsatt sier han "musemins" til muffins, og det skal han få lov til, det er jo så søtt :)
    Det beste var når han ikke kunne si "sjokolade" reint heller, da ble det "losselade musemins" ;)

    ReplyDelete
  6. Jeg smilte fra øre til øre da jeg leste denne posten. Jonathan er en flott liten gutt!

    Da jeg var liten og Syse var statsminister (og alltid var på nyhetene) kalte jeg nyhetene for sysnytt.

    Har også leeenge trodd at Vidar Lønn Arnesen het Vidar Lønn BARNEsen. Det klang liksom så fint!

    ReplyDelete
  7. To-åringen min som heter Oliver kaller seg selv Olille og det høres så søtt ut når han sier det men han blir veldig forurettet om noen andre sier det for da kommer det kontant: ikke Olille men Olille.

    ReplyDelete
  8. Da jeg var liten klarte jeg ikke å si bukse.
    Sa alltid boske. En gang husker jeg pappa tullet å spurte hvor bosken min var, svarte jeg: "men pappa, det heter ikke boske, men boske".
    Hørte tydeligvis feilen, men kunne ikke uttale det riktig :-)

    ReplyDelete