06/08/2012

*den perfekte vogn; en myte?!


som dere så i forrige innlegg, så triller vi maria rundt i en vogn fra bugaboo. det er den samme vogna vi brukte til jonathan, og jeg liker tanken på at begge barna våre har blitt fraktet rundt i oslos gater i den. men vi hadde egentlig bestemt oss for å selge vogna, og bytte til en som

1. har større plass til oppbevaring i kurven under, og som man ikke må løfte av vognbagen for å komme ned i
2. har bedre vinterhjul (bugaboo er håpløs på vinterføre uten ekstra vinterhjul foran!) og
3. man ikke må være ingeniør for å slå sammen og skru opp (slik at det er lett for ikke så tekniske besteforeldre å bruke den) ;)

men så kom vi på at den har andre fordeler som gjør den perfekt til vårt bruk her midt i byen. den er

1. superlett! jeg er ikke spesielt sterk, men denne vogna kan jeg fint løfte opp og ned fra trikken alene (viktig for meg som kjører mye trikk!).
2. den er også smal, så det går faktisk an å løfte den opp på den "smale sida" på de gamle trikkene midt i rushen (dere som bor i oslo skjønner hva jeg mener!) og
3. den har fleksible hjul, så den er superlett å trille/snu på på trange plasser (som for eksempel i trange butikker eller kafeèr).

så disse punktene i kombinasjon med det emosjonelle at jonathan også har brukt den, gjorde altså at vi bestemte oss for å beholde den til maria.

så jeg har altså ikke sondert terrenget etter nye vogner denne gangen slik jeg gjorde da vi skulle velge vogn til jonathan, så det har helt sikkert kommet nye vogner som ikke jeg har fått med meg. men mitt inntrykk er at den perfekte vogn ikke finnes? uansett hvor fine og praktiske de enn er, så er det alltid et eller annet man skulle ha forandra på. har jeg rett, eller har dere funnet den perfekte vogna som har alt? jeg er nysgjerrig!

20 comments:

  1. Veldig enig med deg. Vi har også Bugaboo, og har også irritert oss over de tingene du nevner, men jeg har aldri funnet en som kan erstatte den likevel. Jeg synes dessuten at vogna designmessig er veldig fin, og det betyr også noe!

    ReplyDelete
  2. Vi har BRIO GO, og har alle de kriterier du nevner, bortsett fra små hjul frem.. Vi har denne og elsker den, men vet den er litt værre på vinterføre. Men søk den opp å ta en titt, den er kjent for sin store kurv under, mulighet for å feste bilstol på understell, vende sportsdel fra og til deg, og vår toåring på over 1 meter sover som en sten i den - altså lang i ryggen! :)

    Klem Jorid

    ReplyDelete
  3. Jeg synes TFK er perfekt for vårt bruk. Vi går mye turer langs vei og i marka og da er den super til å komme seg frem. Passe stor kurv under som er lett å komme til med bagdel på vogna.

    ReplyDelete
  4. Bugaboo har vært brukt til førstemann her også. Og det er noe ved den jeg bare elsker, selvom jeg til stadighet kan irritere meg over ting. Som f.eks at håndtaket ikke har en "knekk" slik at det bir kortere når den legges i bilen. Samtidig er den jo superlett, så ikke noe problem å løfte den inn i bilen. Og elsker at man kan snu barna begge veier<3. Enig med du, man kan nok ikke få alt i en vogn:)

    Nyt Maria`n din og den fiine dagen:)

    ReplyDelete
  5. Nei nei, det er jo Mountain Buggy som er den beste!

    Mountain Buggy er lett og har fantastisk trillekomfort. Jeg har prøvd Bugaboo, og jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Buggisen er tung å få over fortauskanter, foferdelig på vinterføre, og jeg syns den er tung å svinge når barnet bikker 10 kg.

    Det eneste som er dumt med Mountain Buggy er at barnet ikke kan sitte bakovervendt og at den er litt lang sammenlagt.

    Når jeg en gang skal ha ny vogn, så skal jeg ha Mountain Buggy Swift, som er litt smalere og mindre enn originalversjonen.
    http://mountainbuggy.com/en/buggies/single/swift

    ReplyDelete
  6. Enig! Men en perfekt kombinasjon av flere vogner tror jeg finnes ;) Lillemannen min er akkurat like gammel som Jonathan, og vi har hatt svimelde åtte vogner til ham! Jeg har vogndilla, og synes det er supergøy å prøve nytt. Selger de gamle på finn med lite tap.

    Bugaboo hadde vi fra han var 5 mnd til han ble 2 år, og den var nesten perfekt - men jeg savnet bedre fjering, følte den rista sånn ... Og når han bikka to år ble han rett og slett for tung for den følte jeg.

    Nå har jeg akkurat kjøpt den siste vogna i hans vognperiode (vi går så mye tur, mange storbyferier osv, at vi fortsatt trenger vogn + at han fortsatt tar en liten lur på dagen), - en babyjogger city mini gt - og jeg tror faktisk jeg med hånda på hjertet kan si at den er helt perfekt akkurat nå!

    ReplyDelete
  7. Vi har Simo duo til lillefnisen og er veldig fornøyd. Vi triller mye på grusveier og hjulene er stabile og fine, og kommer fram over alt. Baggen er romslig, men virker ikke tung av den grunn, og hele vognen er lett å slå sammen,- også for besteforeldre;-)
    Vi måtte imdlertid kjøpe oss SUV for å få plass til både hundebur og vogn, så den er ikke blandt de minste, men overraskende lett å håndtere:)

    ReplyDelete
  8. Mountain Buggy er ei Super vogn! Har den i bag vogn til lille søte på 7mnd, sportsvogn til kjekkasen på 2,4år og har tvillingvogna med sportsdel fra Mountain buggy. Elsker den vogna, heeh. Vi farter mye i sentrum, skogen osv. Er utolmodig og det må gå fort, så hvulene på denne er Super - store tykke, perfekt til vinter. Understellet har godt rom så får mye oppi. Den er litt høyde over marka (ik slik som Bugga booen der ungen ligger nesten på bagge nivå og får mye eksos.

    ReplyDelete
  9. Tror knapt den perfekte vogna finnes... Vi har brukt Emmaljunga city cross med city bag frem til hun var 6 mnd, etter det ble det sportsdelen som er tung og klumpete og har teit sele som begynner alt for høyt oppe og nesten gir ungen gnagsår på sidene av hodet. Sikla leeeenge på Mountain Buggy, men prisen og det at den blir litt lang når den er sammenlagt endte vi istedet opp med Baby Jogger city elite. Veldig fornøyd, superlett å legge sammen, bare dra i et håndtak, den blir liten sammenlagt, svinger easypeasy og har lang kalesje, lang rygg, full liggestilling osv. Perfekt sportsvogn! Meeen kunne veid liiitt mindre enn ca 10kg.
    Kristin

    ReplyDelete
  10. Vi har bestilt en Teutonia Spirit S3. En jente i barnehagen jeg jobber i har den og jeg liker den svært godt.
    Ser stadig vekk mange i byen som har den, den er lett, tre hjul og god høyde for lange mammaer :)

    ReplyDelete
  11. Den perfekte vogna finnes nok ikke nei.
    Her er det også Bugaboo som er favoritten. Og vinterhjul er nok et must ja!

    Har hørt at trillcomforten på Mountain Buggy er uslåelig, så en kombinasjon av de to hadde jo vært perfekt (for MBen mangler en del viktige funksjoner, f.eks. sete som kan vendes).

    Selv er jeg veldig nysgjerrig på Koelastra sin vogn med vendbar sittedel. Men aldri testet den.

    TFK har jo også fått en sittedel som er vendbar. Og Brio Go som nevnt over. Også Stokke da..

    ReplyDelete
  12. Den perfekte vogna finnes nok ikke nei.
    Her er det også Bugaboo som er favoritten. Og vinterhjul er nok et must ja!

    Har hørt at trillcomforten på Mountain Buggy er uslåelig, så en kombinasjon av de to hadde jo vært perfekt (for MBen mangler en del viktige funksjoner, f.eks. sete som kan vendes).

    Selv er jeg veldig nysgjerrig på Koelastra sin vogn med vendbar sittedel. Men aldri testet den.

    TFK har jo også fått en sittedel som er vendbar. Og Brio Go som nevnt over. Også Stokke da..

    ReplyDelete
  13. Jeg tror faktisk jeg har funnet den perfekte, vertfall ganske nær. Etter å ha prøvd både Emmaljunga, Tfk, Bugaboo Cameleon og Mountain Buggy, endte vi opp med Bugaboo Donkey siden vi har to litt tette i alder. Den har god plass under, barna kan sitte begge veier, fantastisk å trille og har store hjul fremme som kan låses på vinteren. Ja, jeg tror faktisk den er perfekt :-) Mange synes den ser så bred ut med den handlekurven vedsiden av, men den er faktisk smalere enn en Emmaljunga vogn. Det er ikke så mange som tror på meg der, men det har jeg målt og funnet ut selv :-)

    ReplyDelete
  14. Tror den perfekte vogna finnes for hver enkelt, da det er hvert enkeltes personlige behov som teller ved valg av vogn. Jeg prøvde meg f.eks på en sånn Stokke-vogn, og syns den var kjemperar å styre, litt for lett og klarte ikke legge fra meg tanken om at den plutselig skulle tippe til en side...! Så jeg kjøpte en lite brukt BRIO KOMBIVOGN (svart), og syns den er knall! God plass under liggekrybba til handling og vesker o.l, og stødig på fire rette hjul (ballongdekk, som man må fylle luft i gir god trillekomfort!). Så er jeg ikke mer enn 163cm, så det å kunne stille inn håndtaket, er et must! Og der skal stelleveska henge også - liker godt å ha med meg masse (alt jeg skulle kanskje trenge), så en STOKKE-vogn kunne det bare ikke bli.

    ReplyDelete
  15. Jeg har testet Bugaboo cameleon og Brio Duo, og er enig med deg- spørs nok om det finnes noen perfekt vogn altså. Likte at Bugaboo var lett å løfte, lett å trille og utrolig fin på kafe og i trange butikker. Men jeg syns den var tung på vinterføre, liten plass til poser under vogna, litt liten til en lang gutt og voksipose om vintern og veldig åpen kalesje ift både sol og kulde.. Også likte jeg ikke helt liggestillingen på sportsdelen heller.. Trives bedre med Brio duo, selv om den er større og litt tyngre.

    ReplyDelete
  16. Fikk TFK i barnehagen i dag (nytt barn), og det er jaggu ikke lett å komme til kurven der heller. I alle fall ikke når ryggen er lagt ned. Og intrykket mitt er at det gjelder for de fleste trehjulinger.

    Skal mam ha god plass til å komme til kurven, så må man vel over til den mer klassiske Simo/Brip/Emmaljunga vogna..

    ReplyDelete
  17. Nei den perfekte vogn finnest nok ikke, så er nok ingen grunn til å bytt.

    Mountain buggy og BOB revolution har den perfekte trillekomfort, men helt utelukket for meg fordi jeg vil ha barnet mot meg!

    Bugaboo er som du sier lett i vekt og super i byn. Men jeg går mye på tur og det er ingen god turvogn syns jeg.

    Så til mitt bruk syns jeg de mer tradisjonelle vognene med 4 faste hjul fungerer best. Som simo, brio happy og emmaljunga city cross. Store gode hjul og god fjæring.

    ReplyDelete
  18. Vi har Briovogn, rett og slett fordi den var på tilbud, og vårt eneste kriterie var at den hadde gode hjul, siden vi går mye i skogen og på fjellet ;-) Jeg er veldig fornøyd med den, men har jo heller aldri prøvd noen andre vogner ;-)

    ReplyDelete
  19. Hei, flott blogg! Jeg venter min første beibi om 4 uker, og har kjøpt en Bugaboo. Hva slags stelleveske bruker du? Om, du bruker da. Jeg synes de fleste jeg har sett på er mindre fine. Noen tips?

    ReplyDelete
  20. *takk for alle gode vogntips! sikkert veldig mange som har fått noen gode råd her:). line: jeg synes heller ikke det finnes noen fine stellevesker på markedet, så jeg bruker vanlige vesker med litt størrelse på. det viktigste er at de har lang skulderreim, slik at man kan henge den over styret. lykke til på jakten* Vigdis

    ReplyDelete