20/08/2012

*en bymamma?!


vi tilbragte helgen vår i litt landligere strøk enn grünerløkka. stort hus, stor hage, stor tumpleplass for barna; ganske så deilig må jeg innrømme! og når vi nå er tilbake, så gjør jeg det jeg alltid gjør etter at jeg har besøkt noen med hus og hage; jeg sitter på finn.no og ser på hus, og lurer på om det ikke er på tide å "bli voksen" og flytte ut av byen..

men så kikker jeg meg rund i den fine nyoppussa leiligheten vår, titter ut av vinduet, ser på det yrende livet der ute, slenger på  meg jakka og løper ned på hjørnet og kjøper meg en kaffe, setter meg på en benk i parken og ser bort på den finfine barnehagen til jonathan, ser på den koselige lekeplassen, og kikker på alt livet her en gang til og kjenner på "løkkafølelsen"!

nei, det blir ikke hus og hage denne gangen heller! jeg er nok litt for mye bymamma til det. og vi er for mye av en byfamilie. i alle fall en god stund til!

14 comments:

  1. så utrulig flott bilde av deg :)
    Fin du er!

    fin kveld til bydama :)

    henriette

    ReplyDelete
  2. Jeg har tenkt det sammen noen ganger når vi har vært hos min manns foreldre 40 minutter utenfor Bergen. Der kan vi få et helt hus med hage for hva man betaler for 50 trange m2 her. Men å ha bylivet betyr på mye for meg, jeg vokste opp på landet og se så mye bra ved å bli her. At vår lille bolle blir en byfrøken med finfine konsert/cafê/brostein/loppis-gleder er gull verdt.

    ReplyDelete
  3. Det er veldig fint å være sikker på akkurat det! Her har vi gått fra leilighet i byen til rekkehus på landet, deretter tomannsbolig (fortsatt på landet), og nå kikker vi altså etter drømmehuset med usjenert hage ... hmmm, litt typisk norsk kanskje:)

    Ha en fin kveld, Vigdis!

    ReplyDelete
  4. FØrst: så fin du er!
    Og vi flytta jo fra Oslo og ut på landet. Det er alltid fordeler og bakdeler ved det meste... Må si jeg savner byen innimellom. Vi var på besøk hos venner som bor på Bjølsen her om dagen, og da måtte jeg titte litt ekstra på alle de kjente stedene "våre", Sagene kirke, kirkeveien, Majorstukrysset... Nostalgi er også en fin ting! Det var åtte fine år i Oslo, nå håper vi på fine år med hus og hage :)

    ReplyDelete
  5. Herlighet, for et vakkert bilde av deg. Det var helt magisk.
    Kjenner til den "usikre" følelsen, men nå bor vi i en leilighet litt utenfor byen da, men midt i et byggefelt. Jeg drømmer om det "usjenerte" som en lenger oppe skrev:-)

    ReplyDelete
  6. Hei!
    Jeg jeg tror mange føler det samme, i hvert fall i Norge. Jeg har en drøm om en gang å flytte til et sted som er so far out, bare noen få hus og havet. Men det må passe, og det er kanskje ikke så greit med små barn, tilgang til sykehus osv..... Men å bo et sted utenfor Oslo og så pendle flere timer hver dag...bruke alt av fritiden i hagen (fordi det ikke er så mye annet å gjøre)... mmm frister ikke så mye. Men godt å ha venner/familier med stort hus da!

    ReplyDelete
  7. Har det mye på samme måte som deg - iblant kommer lengselen etter stort hus, hage og utsikt. Men så rusler jeg rundt i byen, setter meg ned et sted, tar et glass vin eller en kaffe, stikker innom en butikk, og tenker at det er nok i byen jeg vil bo. Er oppvokst på et lite sted der man måtte kjøre til alt, og savner ikke alle logistikkproblemene det skapte.
    Vi har løst vår lengsel etter mer landlig med å leie oss en hytte. En halvtimes busstur unna har vi en liten hytte, med 4 mål tomt og naust ved sjøen. Perfekt!

    ReplyDelete
  8. Høres ut som meg selv for ca 2 år siden. Valgets kval, men all til sin tid tenker nå jeg. Vi bodde i Oslo fram til han eldste skulle begynne på skole. Da følte jeg virkelig at vi måtte ta avgjørelsen. Og valget ble av alle ting Drammen, midt i mellom min familie i Oslo og svigers i Kongsberg. Vi byttet ut en 3- roms leilighet med et stort hus i Drammen.. Og vi pusser opp og koser oss med masse boltreplass.Stortsett, for veldig mye å gjøre i et hus. Og sef, savnet til Oslo er stort til tider. NYYYT herlige oslo og lille babisen og søte guttene dine. Tida går så altfor fort.

    Også må jeg jo bare si at du har en superfin blogg. Jeg er rimelig "fersk" bloggfronten. Og ser jeg har en del å lære.,men gøy er det jo...

    ReplyDelete
  9. Ta gjene en titt innom bloggen min. Driver å knoter litt med dette oppsettet av fine blogger osv. Hvordan få jeg de på siden . g ikke under? Jeg prøvde gadsjet på siden...hmmm. Ha en finfin dag i sola.

    ReplyDelete
  10. Vi bodde på løkka for noen år siden, men flyttet tilbake til hjembyen. Vi bor i hus, har hage, kort vei til havet og skogen - men også kort vei til sentrum. Det er helt herlig og å anbefale men jeg saaaavner løkka og som du innimellom fabulerer om hus og hage fabulerer jeg stadig om å flytte tilbake til løkka og "bare" ha en leilighet å forholde meg til :)
    Så jeg holder med deg, hold dere på løkka så lenge dere kan. Hus og hage kan man alltids skaffe seg senere :)

    ReplyDelete
  11. Ikke lett dette dilemmaet. Men man kan få både i pose og sekk (nestenn). Vi flytta inn i en 4mannsbolig over to plan med 3 soverom og to små private hager på Malerhaugen da lille jenta kom til verden fpr 3 år siden. Har ikke angra et sekund. Det er sentralt nok, rett ved Ensjø/Kampen, tar 5 min med banentil byen og er superduperkoselig område med trehus fra 1920,blindgate uten gjennomogangstrafikk, masse glade barn som leker i hagene og glade foreldre som drikker rosevin på kveldene:-) (med babycaal). Det er klart at det er ikke like romslig som en stor enebolig, men for oss er dette perfekt. Ikke langt ut av byen og stor nok plass og hage til i allefall 10 år til. Men dere har joden freshe leiligheten da! :-) Så jeg skjønner at dere veggrer dere. Men tomleplass er toppers!

    ReplyDelete
  12. Sorry for alle skriveleifene på innlegget. Ipadtastatur..:-)

    ReplyDelete
  13. Det er vel ikke dere som har mistet leiligheten i brann?

    ReplyDelete