09/10/2012

*om tyllskjørt og fotballdrakt!

lille, rare rullerusk; fin med både fotballdrakt og tyllskjørt!


her om dagen fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg lot jonathan gå med neglelakk; han var jo tross alt gutt?!

sånne kommentarer kjenner jeg at jeg blir jeg rimelig oppgitt av!! og i grunnen ganske sint. lever vi i 1912 eller 2012?
hvis jonathan vil ha neglelakk, så får han det. hvis jonathan vil ha lilla tyllskjørt på, så får han det også. og hvis det er fotballdrakt som står på planen hans, så får han det. hvem er jeg til å fortelle ham hva som er for gutter og hva som er for jenter ? jeg lar selvsagt ikke jonathan gjøre som han vil på alle fronter her i livet, men når det kommer til hva han vil ha på seg, og hva han vil pynte seg med og hva han vil leke med, så er jeg veldig medgjørlig!

la barna få leke å ha det moro med sin egen identitet og finne ut hvem de er! de blir fort nok fanget opp av samfunnets normer og regler, uansett. og jammen meg håper jeg ikke at han snor seg litt rundt disse normene og reglene da også, for mange av dem er særs trangsynte, vettja!

hvordan er det hjemme hos deg? er det gutteting for gutter og jenteting for jenter, eller er det som hos oss; en salig blanding?

fin tirsdag!


ps! i dag er siste mulighet til å stemme på "årets mest elskede blogg"!

24 comments:

  1. Jeg er prinsipielt HELT enig med deg. I en ideell verden.
    Men etter å ha sett barns grusomheter og konformiteter så kan jeg dessverre ikke la kiden få rosa matboks med bambi på.
    Det er rått nok å være gutt som allerede er utenfor og ikke kan spille fotball til at vi kan utsette ham for det ytterligere annerledeshet.

    Og ja, så skal man utdanne og fortelle alle foreldre at man må lære barna sine få la barn være som de vil og toleranse og alt det der. Men hvor mye "buksevann" skal barnet ditt få i den misjonens interesse?
    Og ja, bare 3,5 år. Fint det er bare hos deg, men hos oss er det IKKE sånn og ting var tøffe og kule og jentete her lenge før det.

    Han får ta det igjen som voksen/større når han selv ser og forstår konsekvensene.

    ReplyDelete
  2. Her går det BARE i rosa, glitter, prinsesser, dukker og hello kitty. Nå høres det ut som om jeg har huset fullt av jenter, men jeg er kun mamma til en gutt i skolealder.

    Jeg er enig med deg, og enig med hun som har kommentert over her. Man skal skåne barnet der det er mulig, men samtidig skal det få lov til å være seg selv.

    Vi har sendt barnet vårt i bhg med rosa matboks, med såkalte "jenteleker" på visedager og med andre typiske "jente-greier". Vi har samtidig forklart han at dette kan få reaksjoner, men han har likevel valgt å ta det med. De negative tilbakemeldingene han har fått har han taklet fint, hvorfor? Fordi han er trygg på seg selv, han får lov til å være seg selv og behøver ikke late som eller være noe han ikke er. Da han gikk i barnehagen var de flinke til å jobbe med dette, og mobbing/erting ble slått hardt ned på. Det er vi foreldre som skaper holdninger hos barnet, og det er så vitkig at vi ikke lærer de at rosa er for de med innovertiss og blått for de med utovertiss..

    Hvorfor skal ikke de guttene som liker "jente-ting" måtte skjule det? Hvorfor skal ikke de få være seg selv? Hvorfor er det helt greit med jenter som er "guttete", men er det motsatt så er det nesten helt krise?

    Nei, la barn være seg selv, og få leke med/like hva de vil. Det er viktig at de får være seg selv, og at vi som foreldre støtter dette.

    Å motarbeide skaper i verstefall dårlig selvtillit/selvfølelse og DET kan få store konsekvenser!

    ReplyDelete
  3. Så sant, så sant! Vår gut på fire og eit halvt går med neglelakk når han vil. Og den er roda, det har han valgt sjølv. Han har også nett kjøpt seg nye sandaler til bhg i sølv og rosa. Vi er heldige å beveger oss stort sett i opplyste miljøer der ingen bryr seg om farger eller kjønnsroller; men eg har fått spørsmål om kvifor han har rosa neglelakk - " trur du at du er ei jente" . Av svigermor. arg og grøss! La de får vere seg sjølve!!

    ReplyDelete
  4. Hurra for deg! Ikke noe problem her heller. Jeg har imidlertid større problemer med alle superheltdraktene, som keh misliker sterkt. Er jo ok å leke superhelt, men måååå de ha draktene?

    ReplyDelete
  5. Er så enig, så enig! :)
    Har linket til deg!

    ReplyDelete
  6. Jeg stusser ofte over hvor mye mer "kjønnsinndelte" vi har blitt, jeg. Husker da jeg var liten så var vi opptatt av tøffe jenter som Pippi og Tjorven. Nå blir jentene oppdratt som små prinsesser! ALLE er prinsesser. Prinsesse-kjoler, -kaker, -rom, -sengetøty osv. Rart, synes jeg. Hvorfor må alt være rosa nå? Er dette noe som kommer fra de mammaene som vokste opp uten prinsesser? Selv har jeg to gutter, og de er ikke omtalt som prinser, sjørøvere eller ninjaer. De synes også det er spennende med neglelakk og sminke, men også av typiske gutteting.
    Når man skal ut å kjøpe klær og ting til barna blir jeg stadig provosert av å bare finne en type til jenter(rosa) og en type til gutter (blå).
    Jeg heier på at barn er barn, og at de kan være nyskjerrige!

    Må si det kan jo bli spennende å se alle prinsessene når de blir store...hvordan blir det??

    ReplyDelete
  7. Helt enig !!! Jeg har en jente på 2 og hun elsker biler, traktor, lego, og har fått to dukker som bare står og samler støv. Kanskje det vil endre seg, kanskje ikke. Jeg bryr meg ikke, og jeg prøver ikke å pushe noe som helst på henne. Hun får finne ut av det selv! Og hun har aldri blitt omtalt som prinsesse her i huset, vi er vel ikke kongelige! :D

    ReplyDelete
  8. Minner meg om denne saken fra i fjor: http://www.foxnews.com/us/2011/04/11/jcrew-ad-showing-boy-pink-nail-polish-sparks-debate-gender-identity/
    Ble helt mayhem i USA- skulle tro vi er litt mindre konservative her i Norge..

    ReplyDelete
  9. FLOTT innlegg! ER så enig med deg :) Vi kjøper mye kjønnsnøytralt, men allikevel er det mest biler Lillegutt liker å leke med..tror dette ligger i genene, han var bare 8 mnd da han begynte å snurre-snurre-snurre på bilhjul, heeelt fasinert..
    Men samtidig liker han å pynte seg med armbånd, interesserer seg for sminken min, leker med dukker og faktisk lar seg imponere over søte babyer og fint interiør, som kanskje ikke er så "guttete" ;)

    Leste om et svensk par i sommer, som hadde valgt å holde kjønnet til barnet sitt hemmelig, nettopp pga de påvirkningene man får fra samfunnet..respekt!!

    Tipper nok at kommentarfeltet ditt går varmt i løpet av dagen :)

    Klem fra Stine

    ReplyDelete
  10. Jeg har to gutter som er ganske så tett i alder, bare 16 måneder i mellom dem. Det gir at de har fått akkurat samme oppdragelsen, vi har liksom ikke rekket å forandre på våre ideer eller metoder fra den ene var 3 år til den andre ble 3 år hvis du skjønner.
    Han ene har i perioder vært veldig fasinert av alt som er gull, glitter, paljetter o.l. Han har aldri ønsket seg "jenteleker" men syntes det var imarri moro å leke med dokker og dokkevogner når han var på besøk hos de som hadde det. Han andre er det som vi kanskje kan kalle for gutte-gutt. Liker biler, dinosaurer, drager og yndlingsfargene er blå og grønn.

    Jeg synes vi har lykkes godt når disse to barna våre som har fått den samme oppdragelsen klarer allikevel å være så forskjellige. At de har forskjellige meninger om hva er kult og hva er morsomt. Da har de fått lov til å være akkurat de de er og være stolte over det.


    Hvis noen føler at de ikke kan gi barnet sitt lov til å være seg selv uten for hjemmet fordi andre barn blir da slemme mot barnet da synes jeg at personalet/de voksne på den skolen/barnehagen ikke gjør jobben sin. Jeg jobber selv i barnehage og har "guttejenter", "jentejenter", "jentegutter" og "guttegutter" på avdelingen min. Alle skal få lov til å være de de er og de andre barna må lære seg å respektere det. Det må vi som personal sørge for.

    ReplyDelete
  11. Er helt enig med deg! Å prøve seg litt fram og leke med sin egen identitet er viktig! Har selv en gutte-gutt, både i interesser og i hva han vil ha på seg, men spør han en dag etter neglelakk, så skal han jammen få! :)

    Men kjønnsdelingen begynner tidlig altså! Snakket med barselgruppa til veslemor i dag og vil man ha kjønnsnøytrale farger osv så må man lete. De fleste kjedebutikker har rosa/blå avdelinger fra de er født. Har en blå body med blomster på, og da kommer spørsmålet med en gang: Hvor gammel er HAN, hva heter HAN? Bare fordi den er blå.. Rart!

    ReplyDelete
  12. Ble nysgjerrig på denne bloggen når jeg skulle stemme på en annen blogg på "årets mest elskede blogg". Gikk inn og så dette innlegget som var øverst, og straks gikk stemmen til dere! Hils Jonathan og si han har fin neglelakk, jeg skulle ønske jeg var så tøff!

    ReplyDelete
  13. Fint innlegg og det virker jo som det er mange med "riktig" holdning til dette med kjønnsnøytralitet for barn. Kjempefint at gutter får like rosa og glitter, og jenter får leke med traktor. Jeg føler bare at det er en taper her: jenter som vil væe jenter. For noen jenter synes rett og slett ikke det er gøy å være "tøff og sterk". Men er ikke det greit da? Jeg hverken er, eller oppdrar henne til å bli "prinsesse" eller sminkedolle, men hun liker å rosa kjoler osv. Hun blir nok et likandes menneske fordet!!!

    ReplyDelete
  14. Fantastisk! Jeg synes samfunnet i dag skiller for mye på gutter og jenter. Særlig ovenfor gutter, hvorfor skal ikke de også få ha rosa. En gutt jeg kjenner valgte seg rosa støvler med krone på, og når han får låne den rosa regnjakka i barnehagen er dagen hans redda. Selv vokste jeg opp med traktorer, biler og andre "gutte" ting. Og jeg har da ikke tatt skade av det at all. Hvorfor skal man dømme et barn som velger rosa fremfor blått, synes det er helt forkastelig. Drive å presse barna inn i et kjønns-delt samfunn så tidlig, nei som du sier så kommer de tidsnok dit. Eller ikke, og det er jo også bra.

    ReplyDelete
  15. Max har rosa badebukse! Det var det de hadde igjen da vi skulle svømme første gang. Max er bare tre måneder nå, men på svømminga er han jente. Vi får kommentarer som: se så søt hun er. hva heter hun da? hvor gammel er hun? Veldig få får med seg at vi sier at jo, han er 3 måneder. Han heter Max.

    Jeg kjenner til et tvillingpar der han ene vil bare ha gutteting- cars, superhelter og leker med gutta. Han andre vil ha hello kitty, nattkjole og leker med jentene. Funker helt fint. Eneste er at han som leker med jentene sjelden inviteres i bursdagselskaper fordi jentene bare inviterer jentene i klassen. Det er jo litt trist og kanskje en holdning som sitter hos oss foreldre at jenter inviterer jenter og guttene gutta?

    Jeg tror på å snakke med barna. Nevøen min sin yndlingsfarge er rosa. Han forstår at gutta i barnehagen syns det er en jentefarge. Så Max får neglelakk om han vil det og rosa matboks om det er det det skal stå på.

    Kirsti

    ReplyDelete
  16. Enig med du! Junior på 3 år elsker neglelakk på tærne, og jeg syntes bare det er stas :)

    ReplyDelete
  17. ....men så har du jo selv et lite innlegg som heter sunday mornung laundry.....hvor "hans" er grønn og blå og "hennes" er rosa og rød.......

    Klem fra Minna som i utgangspunktet ikke synes det er noe galt i det ;)

    ReplyDelete
  18. Du er nødt til å se dette:

    http://www.youtube.com/watch?v=-CU040Hqbas&feature=related

    :)

    ReplyDelete
  19. Enig! Liker setningen "hvem er jeg til å fortelle ham hva som er for gutter og hva som er for jenter." Det tenker jeg mye på selv. Spesielt etter at vi skulle handle barnehageutstyr til Mini. Rosa gummistøvøer med dansende yndige prinsesser til jentene, eller sorte barske støvler med krigere til gutta. Hva er det vi forteller barna da?

    stå på Jonathan, kos deg med neglelakken!

    ReplyDelete
  20. Ser mange snakker om hvor grusomme barn kan være med hverandre... Der har jeg en fantastisk historie!

    Sønnen min på 9 år hadde vært gjennom en tøff periode og mistet et familiemedlem. Etter det kjøpte han seg en bamse som han virkelig ELSKET. En dag ville han ta bamsen med på lekeplassen i dukkevogn. Veldig uvanlig i hans alder. Jeg visste at noen klassekamerater var der, og kjente meg livredd for at de ville plage han. Jeg fortalte han at de kunne synes det var rart og mobbe han for det, men han sa han ikke brydde seg om det. Han gikk på lekeplassen med dukkevognen. 10 minutter etterpå kom han ned... med de to klassekameratene. De skulle hjem å hente SINE bamser, så skulle de leke med de sammen. Jeg gikk inn og lot tårene renne. Jeg tror aldri jeg har vært så stolt av han før. Han sto på sitt og lot seg ikke mobbe :)

    ReplyDelete
  21. Finnes det noe som heter jenteting og gutteting? Da har jeg gått glipp av noe da! Neida.

    Her er gutten enda så liten at han bryr seg ikke om hva jeg putter på ham eller hvilken tutt han får plassert i munnen. Så han har alle regnbuens farger på både leker, tutter, klær og sengetøy. Og han sjarmerer de fleste når han har på seg bodyen "my heart belongs to mommy" med rosa og lilleskrift og en tutt med rosa hjerte plassert oppned i munnen sin.
    Når han blir større til å faktisk kunne prate og velge selv, så skal han få ballerinakjole om det er det han vil ha, og i rosa til og med!

    Møter stadig på folk som skal kritisere meg for at jeg velger la ham gå med jenteklær og leke med leker som har jentefarger. Tull og pølsevev! Det er jo bare farger, klær og leker. Hvorfor putte stempel på det?

    ReplyDelete
  22. Fint skrevet Vigdis : )
    Ole har også neglelakk fra tid til annen,
    han vil gjerne ha rosa t-skjorter - og
    elsker å pynte seg med mine smykker og sette håret
    opp i ´pippi-fletter´.
    Samtidig elsker han traktorer, gravemaskiner og alt
    det som er mer typisk guttete.
    Hurra for å kunne være seg selv, og
    hurra for fine Jonathan <3

    Ha en nydelig torsdag dere fine!
    KLEM

    ReplyDelete
  23. Må innrømme at jeg lot være å kjøpe en lekestøvsuger til poden fordi den var rosa. Og at han har en matboks med bilde av en bil... og jeg da, som ikke fikk dukker da jeg var liten. Kun biler... mamma var 80-talls raddis et lite øyeblikk;-). Men negelakk med glitter det går nok helt greit. Det har jo alle guttene som jeg satt barnevakt for da jeg var fjortis allerede fått!:-) Hilsen Elisabeth.

    ReplyDelete
  24. Her har vi det som hos dere! Jeg får også kommentarer for neglelakk på guttene, til og med barnehagetantene kan si "det er jo for jenter!". Jeg blir så oppgitt!
    Yndlingsfargen til eldstemann er rosa. Men etter å ha fått høre at det er jentefarge har han begynt å si at favorittfargen er rød, og så sier han stille "lyserød".
    Vi får kommentarer for at guttene har dukkesenger og barbie på rommet. Jeg hadde da togbane og lego uten at noen kommenterte det da jeg var liten?!

    På SFO har de delt Legoen så det er en "jentelego" og en "guttelego". Jentelegoen er ny lego som inneholder mye rosa, men også alle blomster og trær er der! Det er såå irriterende!
    Linus ble SÅ frustrert da han skulle lage en hage på SFO og det ikke var noen blomster å oppdrive!

    ReplyDelete