24/11/2012

*hair gone bad!


de som kjenner meg vet at jeg sjelden (eller aldri) går med håret løst. det er bare ikke helt min greie.  men hestehale derimot, det er definitivt min greie! høy hale, lav hale; you name it - hestehale kan jeg!
men ikke i disse dager. det sies at man ikke mister hår på grunn av amming, men akkurat nå kan jeg ikke fatte annet! for jo mer jeg ammer lille m; jo mer hår mister jeg. hver dag river jeg ut tjafser (og da snakker vi skikkelige tjafser!) med hår, og det vil virkelig ingen ende ta. 
vel har jeg tykt hår, men halen min, som tidligere var fyldig og fin har nå degradert seg til å bli en flisete, slapp bunt av livløst, tørt hår. ergo; tufsen på hodet HVER dag for å skjule den (for meg) endeløse bad hair-dagen!
misforstå meg rett; tufs er kjempefint, men ikke hver bidige dag!
jeg vet jeg er veldig heldig som bare mister håret på grunn av hormoner, og ikke sykdom, men alikevel: hår er hår, og jeg ønsker meg go`halen min tilbake!
 er det flere der ute som opplever/har opplevd det samme og har noen tips til enten hårprodukter eller hestekurer som hjelper mot håravfall etter graviditet/amming?

alle tips og triks mottas med takk, vettja!

15 comments:

  1. Helt normalt når en ammer.
    Prøv Nisim sine produkter, Blå serie eller Fast, de funker på de fleste med håravfall!

    ReplyDelete
  2. Helt normalt og ikke til å unngå. En myte er at det kommer pga amming, for det gjør det ikke. De som ikke ammer mister likevel håret etter fødsel. Når man er gravid produserer du et hormon som gjør at du nesten ikke mister hår i svangerskapet. Etter fødsel og dette hormonet ikke er i kroppen lenger så skal det håret du skulle ha mistet i svangerskapet av. Når håravfallet starter er forskjellig fra kvinne til kvinne. Ølgjær og B vitaminer er bra for håret. Med andre ord, ingen kur vil hjelpe men riktige vitaminer for at det nye håret kommer fortere og sterkere kan påvirkes.

    Fortsatt god helg:-)

    ReplyDelete
  3. Åhr, eg kjenner meg så igjen! Men du kan amme videre med god samvittighet, det er visst ikkje derfor håret detter av. Under graviditeten mister man mye mindre hår enn vanlig (eg har aldri hatt så fint hår som når eg var gravid! savn!), og 3-4-ish måneder etter fødsel skal det håret man ikkje mista under graviditeten av. Det sa i alle fall min kjære frisør:) Så keep on breastfeeding! håret slutter å dette av til slutt ;)

    PS: du er så flink til å ta så mange fine bilder av hverdagen dåkkas - ka gjør du med bildene dine? lager du album, eller blir dei bare arkivert på dataen? det blir nemlig mine, trenger tips til ka eg ska gjøre med dei uten at det tar for mye tid... Det blir jo mange bilder etter hvert! :)

    ReplyDelete
  4. Åh, helt normalt ja. Men det vokser ut igjen altså. Mitt hår er normalt tykt igjen nå - datteren min er 14 mnd. Ammer enda, så har ikke noe med det å gjøre. Er hormonene etter gravididtet som gjør det. Få klippet håret opp litt - det kan hjelpe på følelsen iallefall! :D

    Og synes du er smashing whatsoever jeg.

    ReplyDelete
  5. Jepp, som de over her skriver så er det ikke amming, men graviditeten som gjør at håret faller av! Det jeg syns var særest av alt var når jeg var gravid i februar, men så viste det seg at det kun vokste en tom fostersekk. Når ting var fjernet og avsluttet var det som etter en vanlig graviditet - jeg gikk inn i "ammetåka" og jeg mistet masse hår! Snodig denne kroppen altså :)

    ReplyDelete
  6. Helt normalt. Jeg følte at B-vitamin gjorde susen, men kan jo ha vært litt placebo...?

    ReplyDelete
  7. Jeg har lært at det kan være pga jern mangel. Tok både jern og omega 3 når jeg ammet :)

    ReplyDelete
  8. Jeg mistet lite hår etter graviditet og amming, men har hatt en periode det siste året - pga stress rett og slett.. Jeg har tatt B- vitaminer hver dag og i tillegg har jeg brukt et collagentilskudd som jeg har kjøpt hos frisøren. Et pulver basert på fiskeskinn (!!) som blandes ut i kaffen. Det har gjort susen! I tillegg har jeg fått lange og sterke negler, noe jeg aldri har ellers! Så min anbefaling er B-vitamin hver dag og collagentilskuddet en gang i uken! Lykke til! DU ser nå veldig fresh ut uansett du ;)
    Ha en god søndag!

    ReplyDelete
  9. Føler med deg! Tror jeg endelig er over den verste røyteperioden og gleder meg nå fryktelig til mini-luggen kommer :/
    Frisøren min anbefaler en Kerastase shampo (hvit flaske med burgunderrød strek) - den skulle hun bruke når hun blir gravid en gang. Selv er jeg litt usikker på hvor mye shampo og vitaminer kan hjelpe, når det tross alt er hormonelt...?
    Fin på håret er du uansett, Vigdis! Jeg derimot, ser ut som et takras! ;)

    ReplyDelete
  10. Uff som jeg kjenner meg igjen. Jeg fikk skikkelig tykt og flott hår i svangerskapene (har ganske tynt og stusselig hår til vanlig) og et par mnd etter fødsel bare DATT alt håret av. Ok, ikke alt, men det var så lite igjen at til og med mannen reagerte på det, og det sier litt. Jeg tok b-vitamin, jern og alt mulig annet, men for meg så bare er det slik fram til ca 8 mnd etter fødsel, når det nye håret kommer frem.

    Ikke det beste svaret dette merker jeg, hehe, men må jo være ærlig da :P
    God søndag til dere!

    ReplyDelete
  11. uff, kjenner til det der, ammer nå i min 7 mnd = jeg gav opp, dro til frisøren og klippet skulderlangt.

    Det vokser heldigvis ut igjen!;)

    ReplyDelete
  12. Jeg bruker Kerastase-sjampoen som nevnes over her og føler at den har hjulpet. Jeg mistet masse hår når tulla mi var 4 måneder og gikk kun med tufs. Nå er hun 7 måneder og jeg mister normale mengder igjen. Håret har begynt å vokse ut allerede og jeg begynner å få en kledelig liten lugg;) Var på fest i går og gikk med manken utslått og følte meg fin! Vet ikke om sjampoen gjorde susen, men det går jo an å prøve den?

    ReplyDelete
  13. Tykkelse og mengde hår er alerede bestemt før vi er født. pr. dag miste vi ca fra 50-200 hårstrå. Håret har en levetid på ca 7 år,da faller håret ut og det begynner og vokse ut igjen.

    Når du var gravid gikk håret ditt inn i en hvile fase,kroppen holder på alt som mor og barn trenger. Ammetiden er igang og etter 3-6 mnd begynner hårtapet. i den perioden kan det falle av opp til 500 hårstrå pr. dag. Normal tykkelse på et hode er ca 1000 000 hårstrå. Jeg vil tipper (etter og ha tatt i håret ditt noen ganger) at du nesten har dobbelt så mye;) Når du er i den perioden som du er når så er det ikke så rart at du føler deg stusselig på håret.
    Det som er viktig et og få i seg vitaminer,b-vitaminer og jern. Stimmuler hodebunnen med og gi litt ekstra massjase når du vasker det. bruk fingertuppene istedet for håndflaten,da øker du blodsirkulasjonen og hårsekkene blir gla:)
    Nismim produktene er fine for hodebunnen og tifører hårsekkene næring. Ellers er det og smøre seg med tålmodighet og trøste seg med at håret kommer ut igjen. Det tar bare litt tid. ca pr. dag vokser håret 1,2cm så det tar litt tid.
    ellers er det jo kjekt og kjøpe seg noen fine spenner,strikker som du kan bruke. sette håret opp i forskjellige topper. Mange kjekke flette tekknikker som kan brukes:) det er også fint og bruke hårbånn/bøyler.

    klem frisøren med barten på fingeren

    ReplyDelete
  14. Det har ingenting med amminga å gjøre. Når ein er gravid mister ein ikkje hår, og når babyen er ute mister du alt det håret som vanlegvis detter av iløpet av 9 mnd. Derfor har ein gjerne tjukkare hår som gravid - og når "alt" detter av etterpå; så virker det som om det er så masse. Men it's all natural!

    ReplyDelete
  15. Jeg er som deg, og har temmelig tjukt hår. Derfor bekymret det meg egentlig ikke i det hele tatt av håret ramlet av etter fødselen. Da gikk jeg med håret i en klump på toppen og følte meg ganske så fin og flott.

    Det jeg imidlertid ikke hadde sett komme, er hvor ille det ser ut nå som det vokser ut igjen. For det virker som det meste som fallt av var det som satt nærmest pannen/nakken og nå som det vokser ut er det plent umulig å sette opp håret lengre, da får jeg en sky av fjoner rundt hele ansiktet. Og ettersom jeg jo er småbarnsmor med begrenset tid foran speilet, får jeg det sjelden til å svinge skikkelig løst heller. Så dammit, denne perioden er utrolig kjip! Og det virker som den varer i ca en evighet...

    ReplyDelete