25/11/2012

*svar, del 1!



 Takk for alle spørsmålene dere har sendt meg! Jeg kommer til å svare i flere omganger, og noen av spørsmålene var så omfattende at jeg heller kommer til å lage egne innlegg av dem. Men alle vil bli besvart i en eller annen form.

So here goes:


1.Kan vi få se plantegning av leiligheten før og etter oppussingen?
Vi har bare plantegning av leiligheten før oppussingen, men den er kanskje ikke så spennende hvis vi ikke har en etter oppussingen? Jeg skal se om jeg klarer å få tegna en selv, men sånn er jeg uhyre dårlig på..Det får eventuelt bli et eget oppussinginnlegg senere:)

2. Hvilket kjøkken og hva slags benkeplate har dere valgt på det nye kjøkkenet?
Kjøkkenet er av typen Mano fra Kvik, og benkeplaten er hvit kompaktlaminat.

3. Hva slags løsning har dere på stellebord etc.?
Stellefasilitetene her hjemme er noe som har vært under konstant forandring siden Maria ble født, og jeg håper at vi snart lander på en permanent løsning. Da hun var nyfødt hadde vi bare en stellemadrass oppå vaskemaskinen på badet. Men så gikk vi til anskaffelse av tørketrommel (hvordan i all verden har vi klart oss uten i alle disse årene??!!) som ble plassert på toppen av vaskemaskinen, og da røyk den stelleplassen. Da tok vi en hylleplate fra klesskapet og la over den ene siden av vasken på badet (vi har veldig bred vask!) og la stellemadrassen oppå den. Det fungerte helt frem til hun ble tre måneder; da ble hun for lang til å ligge der. Etter det har vi flyttet stellemadrassen litt hit og litt dit, og akkurat nå ligger den på den lilla klossen på soverommet. Vi vurderer å kjøpe et stellebord til å henge på veggen, men kjenner jeg oss rett så kommer vi sikkert til å stelle henne litt her og litt der frem til hun slutter med bleie:)

4. Hva er det beste med å være foreldre? Hva har vært den største utfordringen så langt med barn nr. 2? Og annet enn den herlige søskenkjærligheten, hva har vært det beste?
Oj, det var nesten litt vanskelig å svare på, for det er så mye som er så fint. Men det beste er kanskje at livet fikk et helt annet, og mye mer virkelig, fokus etter at barna kom. På null komma niks var det ikke lenger en selv som sto i sentrum, men et annet lite menneske (og senere to!) som var totalt avhengig av nettopp oss. Den kjærligheten og de båndene vi har knyttet med disse to, små menneskene er ubeskrivelig, og det er definitivt den fineste følelsen jeg noen sinne har kjent.

For meg har den største utfordringen med å få barn nummer to vært og finne like mye tid og overskudd til Jonathan som jeg hadde før Maria kom. Jeg har virkelig jobbet hardt for å være der like mye for ham nå som jeg var før, men på grunn av amming, bleieskift, byssing og lite søvn, så har det nok desverre blitt litt mindre tid til ham. Dette har vært, og er fortsatt, litt sårt for meg. Men den tiden han eventuelt har mistet fra meg, har han til gjengjeld fått dobbelt opp av Thomasen! For etter at Maria kom har gutta blitt et skikkelig radarpar, og ingenting varmer hjertet mitt mer enn å se på det hjertelige forholdet mellom far og sønn. 

Bortsett fra å observere søskenkjærligheten dem i mellom, har det beste vært at familien vår føles mer komplett som firerbande. Misforstå meg rett; Jonathan, Thomasen og jeg var virkelig en ordentlig famile før Maria kom også, men hun gjorde oss til den familien vi er i dag, og det er så fint.

5. Hvilke er dine favorittsider for å finne middagsinspirasjon? Mener å huske at jeg har lest at du finner mye inspirasjon på nett.
Jeg har funnet mange gode tips på Trines Matblogg, og i det siste har jeg funnet en ny favoritt som heter Millas mat. Ellers er det mange gode tips å hente hos Heia mat. I tillegg leser jeg mye kokebøker.
6. Hvor mange barn ønsker du deg? Vil du bo i denne leiligheten for alltid, eller kjøpe stort hus på "landet"? 
 
 I utgangspunktet ønsket jeg meg faktisk bare ett barn, men så forandret det seg til drømmen om to. Akkurat nå er jeg veldig tilfreds med de to jeg har, men man skal som kjent aldri si aldri; plutselig sitter vi her med både tre og fire;)
 
Jeg har bodd i den samme leiligheten i 11 år nå, og trives utrolig godt (spesielt etter at vi pussa opp!). Vi har gått mange runder med oss selv om vi skal flytte litt landligere, og få oss hus og hage, men har til slutt landet på at vi ønsker å bo akkurat der vi bor nå! Vi elsker å bo her, og akkurat nå har alt vi trenger rett foran nesa; finfine venner i nabolaget, en super barnehage, kort vei til jobb og egentlig alt annet vi trenger rett utenfor døra. Susanne Kaluza skrev et innlegg på bloggen sin for et stund siden som setter litt ord på hva jeg tenker om å la barna mine vokse opp midt i byen. les det her, vettja!

7. Vil dere ha flere barn ? Var det stor overgang fra 1 til 2? Hvor ser du at dere som familie er om 5 år? Når legger Jonathan seg?
 
I utgangspunktet er vi veldig førnøyde med de to vi har, men som sagt; man skal aldri si aldri!
Før Maria kom så lurte jeg veldig på om det lå noe i det uttrykket som sier at to barn er som ti barn. Det har jeg fått avkreftet (i alle fall enn så lenge!). Men to barn er to barn, og det er klart at man merker overgangen. Om man syntes man hadde lite tid til overs før, så har man i alle fall ikke fått noe mer tid nå! Men det man faktisk har fått er to vakre skapninger som gjør livet spennende og utfordrende hver bidige dag!
 
Om fem år bor vi fortsatt her (om vi ikke har flytta til en annen leilighet litt oppe i gata med balkong og en fantastisk bakgård!), Jonathan har begynt på skolen, Maria går siste året i barnehagen. Thomasen jobber som freelancer og har masse tid hjemme (!), og jeg jobber redusert så jeg har plenty med tid til Jonathan,  Maria og Thomasen. Når jeg tenker meg om så håper jeg egentlig ikke at ting har forandret seg så mye i forhold til slik vi har det nå, for det er ganske så fint, vettja!
 
Vi begynner leggingen av Jonathan rundt kl. 19, og som oftest sover han innen kl 19.30. Det har ikke alltid vært like lett å legge ham, men akkurat nå er vi inne i en veldig god periode.


Flere spørsmål&svar følger senere!

1 comment:

  1. Gøy med svar på spørsmåla!

    Det er så koselig å se at du bærer Maria. <3 Bærte selv på lillesøster, hver eneste dag til hun var over 6mnd. Og mye etter det også. Gleder meg til å ha på meg baby og bæresjal igjen snart ;)

    ReplyDelete