26/11/2012

*svar, del 2!

 

1. Jeg vil at du skal fortelle noe om yrke ditt; hva tenker du fremover om det, er det en spesiell sektor innenfor helse du vil jobbe i? 
Når du skulle føde andre gang, kom alt tilbake og tenkte du:" f..., nå husker jeg hvor vondt det var", eller er du en av de som har "lett" for å føde?

Jeg kommer fra en familie der svært mange jobber innenfor helsevesenet, og var det noe jeg ikke skulle bli så var det i alle fall sykepleier! Jeg skulle jobbe med teater, og startet utdannelsen min på drama og teaterkommunikasjon på høgskolen her i Oslo. Men midt i studiet så fikk jeg en a-ha opplevelse, slutta på drama, og begynte på sykepleien. Det har jeg aldri angret på et sekund! Jeg startet på sykepleien fordi jeg hadde lyst til å jobbe med eldre. Så når jeg ikke er i mammapermisjon så jobber jeg som sykepleier på et sykehjem her på Grünerløkka. Jeg kan faktisk ikke tenke meg noen finere jobb enn å få lov til og jobbe med eldre mennesker som begynner å nærme seg slutten av livet. Vi har så mye å lære av de gamle; tenk bare på alt de har opplevd gjennom et langt liv! Å få lov til og være med på å gjøre deres siste tid til en fin tid, synes jeg er helt fantastisk! Så akkurat nå kunne jeg ikke tenke meg å jobbe noe annet sted enn i eldreomsorgen.

Jeg må innrømme at jeg grudde meg mer til Marias fødsel enn jeg gjorde da jeg skulle føde Jonathan. Dette har jo en klar sammenheng med at jeg da visste hvor vondt det kunne være...En fødsel er vel aldri lett, men jeg tror at jeg har vært veldig heldig, og begge mine fødsler (spesielt Marias) har vært av de mere skånsomme. Med Jonathan hadde jeg god effekt av smertestillende, og med Maria så gikk det så fort at det hele nesten var over før det begynte. Men vondt? Definitivt!
2. Kan du skrive om leggerutiner på Maria fra fødsel til nå? 
Når du drar ut en kveld, pumper du eller gir du mme? 
 
Med Jonathan hadde vi vel egentlig ikke noen ordentlige leggerutiner før han var 4-5, eller var det 6 (?) måneder. Med Maria gikk det mye enklere! 
Da hun var helt nyfødt la hun seg alltid med meg i senga rundt kl. 23. Men jeg merket fort at hun var trøtt før det, så da hun var fire uker la hun seg rundt kl. 21, og det forandret seg fort til kl.20, som så kjapt igjen ble kl.19. Så fra hun var tre måneder har hun lagt seg rundt kl 19. Jeg tror at grunnen til at det gikk så mye enklere å få henne inn i leggerutiner enn det var med Jonathan, var at vi var så mye flinkere til å lese hennes "jegertrøtt"-signaler. I tillegg så tok vi alltid på henne pysj samtidig med Jonathan (som legger seg i 19-tida), slik at hun skulle komme tidlig inn i sovemodus. Og sakte men sikkert "forsto" hun at ny bleie, pysj og pupp betyr at det er natten. Det siste jeg gjør før jeg legger henne i sengen er å amme henne. Men jeg prøver å legge henne i våken tilstand, slik at hun skal sovne av seg selv og ikke av puppen. Noen ganger går det; andre ganger ikke.
 
Akkurat nå er vi i en periode der hun "streiker", og ikke vil ta flaske, så nå er det ikke så mye ut å fly på denne dama;) Men vanligvis så gir vi henne morsmelkserstatning når jeg skal ut. Dette er fordi med en gang jeg begynner å pumpe så overproduserer jeg melk, og får tette melkeganger, og det vil jeg helst unngå!
 
 3. Hvor er alle innlegg fra tiden før oppussingen blitt av?

Alt som noen sinne har blitt lagt ut på bloggen, også innlegg fra før oppussingen, ligger i arkivet i margen på høyre side av bloggen. Det er mulig man må lete seg gjennom de ulike årene og månedene, men alt skal være der. Det er ikke lenge siden jeg begynte å lagre innlegg under etiketter, så det er bare de nyeste innleggene som er merket for eksempel "oppussing" eller "interiør". Men hvis dere smører dere med tålmodighet så skal jeg lagre de gamle innleggene under etikketer også, slik at det blir lettere å finne frem.
4. Hvilke navn synes dere er fine, utenom Jonathan og Maria, og hva var bakgrunnen for navnevalgene deres? Hva liker du å gjøre dersom du har litt tid for deg selv (som jeg vet det ikke blir mye av som tobarnsmamma!)? Kunne du tenke deg å bli jordmor (er ikke du sykepleier?), og hva tenker du om fødsler, som kjenner sykehus litt bedre enn oss andre fødende? Hadde du noen spesielle ønsker eller planer for fødslene dine, og var de like eller ulike?

 Det finnes så mange fine navn, men av guttenavn så er jeg veldig svak for både Petter og Jens. Da vi skulle velge navn til Jonathan så var Petter det andre alternativet. Hvis Maria hadde vært gutt skulle hun hett Jens.
Maria er det fineste jentenavnet jeg vet om, men jeg liker også godt Lily, Dina og Ebba.
Jonathan har fått navnet sitt etter Jonatan Løvehjerte (blir like rørt hver gang jeg leser om brødrene Kavring og Jonatan!) og Maria heter Maria fordi det er det vakreste jentenavnet i verden (for oss!).
Når jeg har tid for meg selv, så prøver jeg å prioritere vennene mine, som jeg ofte føler at jeg ser for lite til! Ellers så elsker jeg å lese, fotografere, se tv-serier eller bla meg gjennom tonnevis av magasiner.
Det hadde helt sikkert vært hyggelig å være jordmor, men jeg har aldri drømt om det. Da tror jeg heller at jeg ville vært helsesøster. Men som sagt; eldreomsorgen er min greie!
Jeg skrev litt om mine egne fødsler over her, og har hatt veldig god erfaring med helsevesenet begge gangene jeg har vært på fødeavdelingen. Heia alle de flotte menneskene som jobber for å ta i mot barna våre!
Jeg hadde ingen spesielle planer for mine fødsler, bortsett fra at jeg visste at jeg var åpen for epidural hvis det skulle bli for smertefullt. Fødslene mine var i grunnen ganske ulike. Begge begynte med at vannet gikk, men med Jonathan hadde jeg rier i 12 timer, og brukte en time på å presse ham ut, og med Maria hadde jeg bare rier i tre timer, og det tok under ti minutter å presse henne ut. Men som jeg nevnte over; i forhold til mange andre så tror jeg at jeg har hatt veldig skånsomme og fine fødsler.

5. Jeg har selv permisjon fra sykepleiestudiet og skal ta fatt på siste året neste høst. MEN, travelt med familie og studie! Er det verdt det??

Jeg fikk selv Jonathan under studiet, og det siste året var jeg både mamma, kone og student. Jeg fikk ikke mye tid til så mye annet enn familie og skole det året, men det er DEFINITIVT verdt det! Jeg var mye mer strukturert med skolearbeid da jeg var student og mamma enn da jeg bare var student.  Så mitt råd er: kom deg tilbake på skolebenken; det kommer til å gå kjempe bra! Og når du er ferdig utdannet så kom deg inn i eldreomsorgen - fineste jobben i verden!

 6. Eg lurer veldig på kor du har kjøpt dei rosa, lilla og brune korgene som står øverst i stringhyllene i gangen?

De er fra Rice, og er kjøpt på Rafens den gangen jeg jobbet der.

Flere spørsmål&svar følger!


ps! Sorry for at det er litt surr med fet skrift/ikke fet skrift..det er noe surr med layouten på blobben om dagen:(

1 comment:

  1. Jeg ville bare si at jeg synes bloggen din er veldig bra, og synes alltid du har fine innlegg! Din blogg er faktisk den eneste jeg leser, og er glad jeg kom over den for flere år siden.

    ReplyDelete