05/11/2012

*three loves!

ikke forstyrr, mamma! ser du ikke at vi er opptatt?!
 
 "han store, tykke heter kung fu panda. han er den føffeste, maria!"
 
en skal tidlig herdes om en tøff lillesøster skal bli!

før jeg fikk to barn selv så hadde jeg bare hørt fra andre flerbarnsforeldre om hvor fantastisk det var å se samspillet søsknene i mellom. det ante meg at dette kom til å bli svært spesielt, og jeg gledet meg veldig til å få oppleve det. men jeg tenkte at det helt sikkert kom til å ta en god stund før dette kom til syne; en 4-åring er vel ikke så opptatt av en bitteliten baby, og babyen på sin side forstår vel ikke forskjell på en storebror og en voksen før hun har blitt ganske stor. det skulle vise seg at jeg kom til å ta skrekkelig feil i begge antakelsene mine!
for helt siden lille maria kom til oss for litt over fire måneder siden så har jonathan vært helt oppslukt av henne. hun er det første han spør etter når han våkner, og den siste han susser god natt før han legger seg. han er konstant opptatt av hennes vel og ve, og er som regel å finne innen en meters radius fra henne når han er hjemme. han synger for henne, forklarer henne hvem som er hvem på barne-tv og innvier henne allerede i sin fantasifulle verden av lek.
hun på sin side har funnet sin favorittperson i sin fine storebror! fortsatt er hun så liten at det er tryggest i mammas favn, men det er ingen (meg inkludert) som kan få henne til å smile så bredt og inderlig som jonathan! bare hun hører stemmen hans fra et annet rom så lyser hun opp. når han ligger stille på et teppe og ser på barne-tv så ligger hun stille og rolig ved side av ham. når han er oppspilt og i lekehumør så kaver, ruller og hviner hun av fryd.
å få oppleve dette samspillet dem i mellom på nært hold, er for en mamma helt magisk! en søt leser skrev for litt siden i kommentarfeltet mitt at hun pleier å si at det er tre kjærligheter med to unger; en til hver av de, og en egen kjærlighet til samspillet de har seg i mellom. det sier jeg meg helt enig i, og roper ut, ikke bare "one love" som bob marley, men: three loves!

fin mandag!

7 comments:

  1. *rørt*
    Opplever akkurat det samme her hjemme om dagen og det er bare det absolutt beste i verden!! :)
    Fin dag til deg:)

    ReplyDelete
  2. Det er så fantastisk å se barna leke sammen! Må holde meg for å ikke løpe bort å klemme begge, og ødelegge leken :)

    ReplyDelete
  3. Det er så rørende!
    Vi har en storebror på 3 1/2 og en lillesøster på 6 mnd, og opplever akkurat det samme:)

    ReplyDelete
  4. Så herlig! De blir litt ekstra herdet disse nr 2! :)

    ReplyDelete
  5. Så koselig at du hugsa kommentaren min om tre kjærleikar - og at du kjenner det du også! Lillesøster var akkurat slik ho også, til og med inni magen vart ho sprellete når storebror var i nærleiken. Heldige er de (vi) som har søsken:)

    ReplyDelete
  6. Så nydelig blogg du har <3 Og ikke minst - det jeg skulle begynt med var "så nydelige barn du har!" ...Herlig at de små kan kose seg sånn sammen. Sånn er det her også - de koser - og de krangler ;) men nydelig er det! Takk for titten på fine bloggen din - jeg kommer innom igjen, vær du sikker :) klem og fin uke til deg!

    ReplyDelete
  7. Så fine de er, og så fint skrevet! Vi skal adoptere nummer to, men i og med at vi akkurat har fått en "egenprodusert" baby, kommer ikke nummer to før om mange år (selv om vi er i gang med prosessen allerede). I og med at det blir så mange år imellom har jeg tenkt mye på det der med samspillet. Kommer det til å bli like fint når det er så mange år imellom? Håper inderlig det!!

    Ha en herlig tirsdag!

    ReplyDelete