17/12/2012

*#den(jule)følelsen!


tidligere har vi som regel feiret jul hjemme hos mine foreldre, men i år skal julen feires hjemme hos oss, og jeg kjenner at jeg gleder meg veldig! nå som vi har to barn, og jonathan begynner å bli så stor, så føler jeg at det er på tide at vi begynner å skape våre egne juletradisjoner. 
jeg husker så godt fra min egen barndom hvordan hele huset forandret seg til jul; det luktet annerledes, det så annerledes ut og hele huset fikk en annen stemning! de samme nissene, de samme englene, det samme serviset og de samme julestrømpene ble funnet frem hvert år, og dette skapte en julefølelse i meg, som jeg kan kjenne på den dag i dag. den følelsen, den forventningen og den julestemningen ønsker jeg å skape for jonathan og maria også. den julefølelsen som bare barn kan kjenne; dere vet hvilken følelse jeg mener?! 

så da krysser jeg fingrene for at vi i år starter med noen tradisjoner som vil vare i mange år fremover!

hvordan skal dere feire jul i år? og har dere noen juletradisjoner dere ikke kan være for uten?

3 comments:

  1. Første "alenejulen" for oss også. :)
    Vet godt hvilken julefølelse du mener, og jeg kan kjenne stikk av den ennå når jeg tenker tilbake. Lukter og musikk er veldig viktige tradisjoner for meg. Det skal lukte julesteik og ave maria skal strømme ut av høytalerene på julekvelden :)

    Ps: jeg liker at Jonathan står på bordet når han jobber på kjøkkenet. Seriøs kokk!

    ReplyDelete
  2. Spennende å feire jul hjemme hos deg for første gang! Vi feirer ikke jul nøyaktig, men midwinter. Vi setter opp treet så sent som mulig in Desember (St Nikolas på 5 og småguttens fødselsdag på 11), går ut til lokal parken for å klippe holly og ivy for dekorasjoner. På 21 vi har midwinter dinner: kanin eller hønn med sennep og plommer (tørkt, hva er de nevnt?). Etterpå går vi ut med lanterner og midwinter horn, og skåller på det nye året og lyset som gjenkommer!

    Og så er vi ferdige! Oft familier sender gaver alikevel og barna åpner den Jul morgen. I år er vi tilbake i Nederland med Jul, så skal ha 'proper' juledagen! På nyttår lager jeg 'wentelteefjes' (± french toast) og det er noe bare oss gjør!

    Jeg elsker familje tradisjoner, og jeg er glad at barna spør om den: mission accomplished!

    ReplyDelete
  3. Jeg har en juletradisjon jeg kan klare meg uten...Jeg blir syk til jul, hvert år for 13. år på rad. Ja, ja i år er det håp om at jeg blir frisk til julaften iallefall, om enn noe redusert.

    Vi feirer med familien i veldig liten skala i år (noe som jeg først tenkte var litt trist, men no er jeg glad for det - Det er mindre arbeid med 6 enn med 11 til middag!).

    Uansett sitter jeg her å leser blogger på jakt etter julefølelsen, finner den ikke i alt rotet her hjemme ;0)
    Kanskje jeg skulle prøve å rydde litt (selv om formen er laber), er kanskje da jag finner den. Når huset er ryddig og julepyntet :0)

    Ha en super jul!

    ReplyDelete