02/12/2012

*ikke rot i hagen min!





vi som bor i leilighet midt i oslo og ikke har tilgang til egen hage får et veldig eieforhold til miljøet rund oss, og da spesielt parkene. vi regner så å si alle parkene i nærmiljøet vårt som våre egne hager, og bruker dem flittig til alt fra pikniker, trilleturer, lek, ballspill, soling og bading (ja, det er faktisk et lite basseng i en av dem; digg!). forskjellen på disse offentlige hagene (les parker) og ens egen private hage er at det ikke bare er en selv som bruker dem. vi er mange om beinet, og det bærer parkene ofte preg av! det er ikke få ganger vi har måttet gjøre om på planene våre om å henge i parken på grunn av at de er nedgriset av alt fra søppel og sigarettstumper til knuste flasker og matrester. jeg kan love dere at det ikke er noe særlig hyggelig å ha familiepiknik eller spille boccia på et sted som likner mer på en svinesti enn en park.
 
jeg skal ikke påstå at jeg aldri har latt en kaffekopp stå igjen på benken ved siden av meg fordi jeg har måttet bære en trassig treåring hjem, eller oversett et ispapir som datt i bakken akkurat da jeg måtte løpe til trikken for å rekke barnehagen. men stort sett er jeg veldig flink til å plukke opp etter meg. men en kaffekopp her og et ispapir der blir vanvittig mye søppel til slutt hvis alle som bruker friområdene legger igjen et lite "visittkort". forsøpling i det offentlige rom er noe skikkelig dritt, og  spesielt når det går ut over "vår" hage!

så da det kom meg for øret at bymiljøetaten i oslo til våren skal lansere en større kampanje mot førsøpling i oslo, så kunne jeg ikke annet enn å bli hoppende glad! finnes det en sjanse for at hagene våre kan bli litt renere og penere?!
i forbindelse med kampanjen ønsker bymiljøetaten i oslo seg gode filmidèer som skal oppleves som en positiv, humoristisk og motiverende påminnelse til de som forsøpler byen vår (og hagen "min"), bevisst eller ubevisst, om å slutte med det.  

så hvordan kan man, med film som virkemiddel, få de som forsøpler byen vår til å slutte med det? tre vinneridéer premieres med hver sin smarttelefon til en verdi av 6000 kroner eller et universalgavekort på tilsvarende verdi. vinnerne får også følge innspillingen av sin idé og krediteres med navn på slutten av filmen.

personlig er jeg som sagt veldig interesser i at byen min skal bli litt renere, og har meldt på denne idèen i konkurransen: 
kameraet følger en mamma som har med seg ungen sin på tur i barnevognen gjennom en park. foran dem ser vi at de er på tur til en lekepark. bakken er dog så forsøplet av sigarettstumper, matemballasje og drikkebeger at barnevognen må være utstyrt med plog for å brøyte vei og komme seg frem til lekeplassen. snutten ender i et bilde med en tekst som det her: "selv de beste av oss "glemmer" igjen et drikkebeger en gang i blant. det gjør en forskjell å rydde opp etter seg. vær en del av løsningen og gjør byen vår til et triveligere sted".



les mer om konkurransen her, og meld på idéen din du også! og lik gjerne mitt bidrag i konkurransen på facebook; mor ønsker seg en renere hage, og en ny telefon, vettja;)


2 comments:

  1. Veldig bra tiltak altså! Og likte idéen din også. :)

    ReplyDelete
  2. Jeg synes, at det er en genial idé og stemmer gerne for et renere Norge ;-) Og mere ansvarlighed i det offentlige rum!

    ReplyDelete