28/01/2013

*alle mann(i alle fall jeg!) til grytene!

fjompen og fjompeline; den ene litt mer kokko enn den andre!

jeg har lenge tenkt på at jeg skal begynne å lage babymaten til maria selv, i stedet for å kjøpe ferdigglass. men latskap og andre prioriteringer har gjort til at hun for det meste har blitt servert middagsglass og ferdiggrøt fra leverandører som hipp og småfolk. men etter å ha lest denne artikkelen om tungmetaller i babymaten, så fikk jeg det pushet i baken jeg trengte for å ta saken i egne hender! så i dag skal forkleet på, grytene skal putre og fryseren skal fylles med små porsjoner med hjemmelagede pureer til maria.
hun har nok ikke spist sitt siste middagsglass, og tungmetaller får vi nok desverre i oss alle sammen uansett hvor variert vi spiser, men jeg tror bestemt at hjemmelaget mat fra bunnen er mye bedre for de små babymagene enn ferdigprodusert mat på glass. det er i alle fall lurt å variere litt!

hva gir/ga dere til babyene deres? og har du noen gode oppskrifter på hjemmelaget babymat du gjerne vil dele?!


9 comments:

  1. Hei,
    jeg vil sterkt anbefale en babycook som både kan dampe maten og mose den etterpå. Vi hadde utrolig mye glede av den, du skjærer grønnsaker, kjøtt eller fisk og litt urter og så damper den maten på 20 minutter. Deretter er det bare å tilsette litt smør eller mme, og så mose. Ferdig arbeid. Maten blir en million ganger sunnere og mer smakfull enn kjøpeglass. Merket var Beaba babycook, kjøpte på flust.no, vel verd investeringen!
    Her også en nettside med oppskrifter: http://brababymat.blogspot.no/

    Silje

    ReplyDelete
  2. Kylling, ris, brokkoli og litt pastinakk er en favoritt her! Og søtpotetmos. Jeg har ikke dampkoker, men en kommer langt med stavmixeren også. (Næringsmessig er dampkoking selvsagt bedre, men jeg tar vare på kokevannet, blander det i mosen og sier meg fornøyd ;)) Jeg veksler mellom å blande inn nøytrale oljer og Cocosa, kokosnøttolje fra helsekosten. Det gir maten en deilig smak av kokos, og er ihvertfall veldig populært hos min gutt :-)

    Kardemomme er også et godt krydder å begynne med, det smaker godt i de fleste pureer.

    ReplyDelete
  3. Hei! Jeg lager endel babymat til vesla sjøl, men jeg lager ikke opp så mye av gangen. Jeg har heller en egen liten gryte til henne hvor jeg putter oppi dagens kjøtt/fisk, potet og dagens grønnsaker.(etter 1/3-av-hvert-prinsippet) Så står det og putrer mens jeg lager middag til resten av oss. Passer selvfølgelig bare å gjøre de dagene vi har "reint" kjøtt. Så får hun heller glass de dagene vi har pølser etc.

    På den måten får hun variert mat, som smaker litt mer og som jeg vet hva som er i. Prøver meg fram med litt krydder også. Hvitløk og ingefær er digg, f.eks. Av og til lager jeg også opp mat og har i frysern. Kjekt å ha! :)

    Bruker forresten hakkeboksen som fulgte med stavmikseren når jeg moser. Funker utmerket! ;)

    Lykke til ved grytene! Og med oppvasken etterpå! :)

    ReplyDelete
  4. Veldig bra å lage babymaten selv. Lurt å fryse ned i porsjoner og ta opp så mange du trenger for neste dag og la det tine i kjøleskapet over natta så blir det varmt på null komma niks!
    Anbefaler deg å la henne prøve ukokte ting også :) Her i huset var mango+spinat smoothie en sikker vinner, og det er jo så SINNSYKT mye vitaminer i det når man gir rå -matvarer :) Banan +blåbær og litt yoghurt eller pærer og yoghurt var også en favoritt :)
    Vi fulgte baby-led-weaning prinsippet i tillegg, og det var litt av et søl skal jeg si deg. Men du verden for en superflink altetende jente vi fikk ut av det ;)
    Lykke til!

    ReplyDelete
  5. Jeg laget masse mat til mine to da vi var små. Brukte kun kjøkkenmaskina med kniv, da ble det helt most:)
    1: Fiskekaker, poteter, hvit saus og gulrot
    2: Medisterkaker, poteter og brun saus
    3: Gulrot og kålrot
    4: Brokkoli, fiskepudding og kraft eller hvit saus.
    5: Spaghetti og kjøttsaus
    6: Kyllingfilet, ris og kremet kyllingsaus
    7: Lapskaus
    8: Lasagne og ris
    9: poteter, gulrot, kålrot og god kraft
    Kos deg med matlagingen :) Digger bloggen din!

    ReplyDelete
  6. Når jeg leste artikkelen om dette, syns jeg å huske at det ikke var bedre å lage babymaten selv på grunn av at det var enda mer tungmetaller i ingrediensene om en lagte babymaten fra bunnen av. Så jeg ble heller lite klok på hele artikkelen...kan hende jeg har misforstått.
    Vesla vår som er 6,5 mnd nå nekter å spise middag. Har prøvd både hjemmelaget og glass i ulike merker og varianter. Hun brekker seg hver gang og nekter å åpne munnen. Får i hun maks 2 skjeer. Men grøt går greit. Har ikke hatt det slik før med de andre to jeg har, så er ganske rådvill kjenner jeg. :)

    ReplyDelete
  7. Helt enig! Jeg laget all babymaten selv, syns sånt er artig og så smaker det jo så mye bedre. Denne var en hit hos min lille gullklump: kyllingfilet, søtpotet, gulrot, litt brokkoli, basilikum og usalta meierismør. Bruk gjerne økologiske råvarer dersom du finner. Jeg delte alt i biter og kokte kylling, søtpotet, gulrot og brokkoli til det var mørt, så moste jeg med stavmikser og hadde i finhakka basilikum (evt. andre krydder) og meierismør. Kjempegodt! Kan ellers anbefale Margit Vea sin bok "Lettlaget barnemat".

    ReplyDelete
  8. Hva med disse to oppskriftene:
    http://vibekeklemetsen.wordpress.com/2012/11/20/leonamiddag-potet-og-blomkalmos-med-hint-av-kokos/

    http://vibekeklemetsen.wordpress.com/2012/11/23/leonas-middag-laks-med-torkede-tranebaer/

    ReplyDelete
  9. Jeg lager mat til Max selv (men det blir glass også altså). Her er laks med gulrot, pastinakk og potet en favoritt. Ellers lager vi også fruktsmoothies som jeg fryser i posjonsposer. Supert når vi er hjemme. Er vi på farten får han som regel en sånn fruktpose med skrukork fra butikken. De er litt smartere å drikke av (men jeg tror jammen meg jeg skal kjøpe sånne man kan fylle på selv). I kveld skal vi prøve oss på noe med kylling. Vi har mye allergier i familien så vi er litt forsiktig med melkeprodukter, nøtter (inkl kokkos og jordbør) tomat og sitrus.

    Jeg mener også det er mye tungmetaller i vanlig mat, langt over verdiene man kan gi i barnematen så jeg vet ikke om det hjelper så mye å lage maten selv. Men godt er det. også kan man ha i litt mer kjøtt/fisk enn 8% som er standard i glassmaten.

    ReplyDelete