02/01/2013

*digg med noe lett!


etter å ha spist feit julemat i nesten to uker, så var denne familien klar for litt lettere kost!
som for eksempel denne tomatsuppa som vi hadde til middag i dag. enkel å lage, og god for smaksløkene.

du trenger:

to store løk
masse hvitløk
2 bokser hermetiske tomater
litt tomatpuré
litt soltørka tomater i olje som kjøres til puré med en stavmixer
en god del olivenolje
basilikum 
oregano
chilipulver
spisskummen
en liter god grønnsakskraft
1 dl ris
salt og pepper

start med å kutte løk og hvitløk, og surr det i olivenolje til det blir blankt. ha deretter i de hermetiske tomatene, tomatpuréen og puréen av de soltørka tomatene. ha i krydderiene (jeg krydrer på slump, men ha i alle fall i to ts av hver, bortsett fra chilien hvis du ikke ønsker den så sterk) og grønnsakskraften, og la det koke så lenge som mulig. jo lenger den koker, jo bedre blir den!
ca. 20 minutter før den skal serveres så heller du i risen, så den rekker å koke seg myk. hvis du synes den blir for tykk, så har du bare i mer vann eller grønnsakskraft. smak til med salt og pepper til slutt.

serveres med revet parmesan og for eksempel litt persille på toppen.

dig in, vettja!



5 comments:

  1. her lagde vi linsesuppe.
    er så lei mat nå :)

    ReplyDelete
  2. mmm mums! Tomatsuppe bringer frem nostalgiske vibber for min del... Husker bror og jeg pleide å ha ei skive gulost i suppa slik at den smelta. digg!

    ReplyDelete
  3. Den så god ut!! Koker du risen oppi suppa? Og hvor mye da ca? Kjøper du ferdig kraft, eller lagen du den på forhond?

    ReplyDelete
  4. *sandra: jeg hadde glemt å føre på risen i oppskrifta; har føyd det til nå;) 1 dl ris skal det være, og jeg koker den i suppa, ja:)
    jeg bruker som regel grønnsaksbuljong eller grønnsaksfond.
    lykke til!

    vigdis*

    ReplyDelete
  5. Jeg elsker tomatsuppe, men har faktisk aldri lagt den fra bunnen av! Det må jo gjøres noe med i 2013! Takk for oppskrift! Godt nyttår til alle fire! :)

    ReplyDelete