21/01/2013

*håret til mamma!


da jeg fikk se alle disse bildene av oss (se også forrige innlegg) der jonathan koser med håret mitt, så kom jeg på en fantastisk barnebok som heter "håret til mamma".
"håret til mamma" er skrevet av gro dahle (og er fantastisk illustrert av svein nyhus!), og handler om depresjon og psykiske lidelser og om hvordan det oppleves fra et barns synsvinkel når en mamma ikke alltid makter å være mamma.

emma har verdens peneste mamma, verdens aller fineste mamma.
mamma har sol i håret.
- hør håret ler, sier emma.
- jenta mi, sier mamma. så ler hun også.

men noen ganger ligger mamma bare på sofaen. da er sola borte.

jonathan (og jeg!) er veldig glad i denne boka, og selv om den omhandler et vanskelig og tungt tema, så blir den aldri skummel og skremmende; bare veldig fin og litt sår.

anbefales på det sterkeste!



7 comments:

  1. åh for et vakkert utdrag fra boken! Må sjekkes ut!

    ReplyDelete
  2. Den boken har jeg på ønskelisten min. Den virker så fin.

    ReplyDelete
  3. En nydelig bok, elsker illustrasjonene til Nyhus! Koselige bilder, så søt han er som er så fasinert av mammas hår.
    Stemmer forresten på deg hos Foreldremanualen! Klem.

    ReplyDelete
  4. Hei!

    Boken har jeg lest, og den er nydelig, men også noe av det sterkeste jeg har lest. Jeg hadde klump i halsen gjennom alle sidene:-)
    Når man selv har barn er det så lett å relatere alt til sine egne.
    Og det går opp for deg hvor viktig det er med stabilitet og forutsigbarhet- og ikke minst hvor viktig du som mor er!
    Barn får med seg så mye!

    Takk for fantastisk blogg! Jeg er nok en av dine nyere lesere, og det er morsomt å følge med i hverdager man kjenner seg igjen i!

    Klem fra Anne/mine fiine

    ReplyDelete
  5. Den boka er superfin! Har faktisk skrevet oppgave om den, i hvordan bøker kan ha en terapeutisk effekt ovenfor barn. :)

    ReplyDelete
  6. Det er en nydlig bok ja! Syns alle bøkene til paret Gro Dale/Svein Nyhus er flotte. De tar opp vansklige tema på en god måte. Klem.

    ReplyDelete
  7. Fantastisk bok ja! :)

    ReplyDelete