07/03/2013

*falsk krupp!

lille, søte maria: helt om dagen og helt om natten.

"hei verden!" fra en stykk fru og en stykk frøken som mer eller mindre har vært våkne hele natten.

som jeg skrev i går så ser det ut som om vi ufrivillig har invitert alt av vinterens basiller hjem til oss denne sesongen. og i natt var intet unntak!
 mariamor våknet i går kveld med en hoste som det er vanskelig å ta feil av for oss som har hatt en del episoder med dette i det siste, nemlig falsk krupp. så da var det duket for nok en natt med lite søvn, mye bæring og lange lufteturer i vinduet.

 for de av dere som ikke har hørt et anfall av falsk krupp før så kan jeg opplyse om at det høres ut som om en liten sel (eller eventuekt en hes, bjeffende bikkje) har tatt bolig i halsen til barnet. ofte følges hostingen av pustevansker og pipelyder ved pusting. 
ingen av våre barn har (bank i bordet!) hatt så kraftige anfall at en tur til legevakten har vært nødvendig, men jeg kan fortelle at slike anfall kan høre nokså dramatiske ut.

i og med at våre barn har hatt en del tilfeller med falsk krupp den siste tiden så har vi funnet ut en del tiltak som hjelper. hovedhensikten med disse tiltakene er å lette pusten og dempe hosten.

vi pleier å:

*kle på barna godt, åpne vinduet og stå i den kalde trekken en god stund (i natt sto maria og jeg i vinduet med topplue og vinterjakke på og så på anleggsarbeidere som la asfalt!)

*bygge opp senga til maria med bøker slik at hun ligger høyt med hodet; dette gjør det lettere å puste. jonathan, som er større, støtter vi opp med flere puter slik at han ligger med hodet høyt. 

*lufte godt på soverommet slik at det er kjølig og godt der inne.

*tilby kald drikke (eventuelt en is til jonathan!).

*sove på madrass på gulvet på barnerommet slik at barna føler seg trygge, og for å følge med på eventuelle forandringer på pusten/hosten

*noen ganger har vi også åpnet fryseren og latt barna puste inn kald og fuktig damp derifra.

heldigvis har disse tiltakene fungert godt på både jonathan og maria, men hvis vi ikke hadde klart å bryte hostingen så hadde vi kontaktet lege. det gjør ikke noe å dra en gang for mye til legevakten med barn som har pustevansker!

har barna deres hatt falsk krupp noen gang? og hva gjorde dere i tilfelle for å lindre det?


11 comments:

  1. Neimen huff da! :/ Dette likte vi ikke! Syns dere har hatt mer enn nok av sykdom nå, stakkars. Håper det går fort over da. Vi har heldigvis *bank i bordet* ikke opplevd falsk krupp enda, men takk for gode tips, hvis det skulle skje.

    God bedring til Maria. klemmer fra Berlinerbollen

    ReplyDelete
  2. Uff, falsk krupp er ikke gøy. Jeg husker godt at jeg hadde det selv, og det var ganske betryggende når min baby fikk det. Jeg husker godt at min mor la en varm klut på halsen min, og da var det som en stor klump løste seg opp, det var veldig godt:) God bedring.

    ReplyDelete
  3. Jeg husker lillebroren min hadde det da jeg var yngre, det var rett og slett helt forferdelig! Jeg begynte å gråte ved flere anledninger, for det hørtes ut som om han skulle slutte å puste... Uff, og dere som har begge to med det..ikke moro! Men godt når dere vet hva dere skal gjøre, da føler barna deres trygget og blir antagelig ikke så skremte av det...
    God bedring!
    Stine

    ReplyDelete
  4. stakkar lille, det hørtes ganske slitsomt ut. jeg tror jeg hadde blitt så livredd, jeg. håper natten blir bra.

    ReplyDelete
  5. Falsk krupp har vi ikke hatt ennå, men har skjønt på venner at det kan sette litt av en støkk i både store og små. Håper dere har en bedre natt i vente!

    ReplyDelete
  6. har ikke hatt det her i huset heller, heldigvis. jeg hadde blitt redd, jeg! men takk for tips, hvis det skulle oppstå.
    søte dere er, selv uten søvn! ønsker dere en god dag med en liten høneblund kanskje?
    klem*

    ReplyDelete
  7. Kortisontabletter! Vi har også to barn som er plaget med falsk krupp og her gir vi kortisontabletter når vi hører på hosten at det er nytt anfall på vei. Funker som bare det og nettene blir mye bedre!

    ReplyDelete
  8. Vi som bor landlig til tuller oss inn i en stor varm dyne, tar luene på, og setter oss på trappen og synger sanger. Det er superviktig at vi som voksne beholder roen, selv om man skulle bli aldri så redd... Snuppa vår på to år har hatt falsk krupp 5-6 ganger til nå, akkurat som jeg hadde da jeg var liten...

    ReplyDelete
  9. Jeg har ingen barn, men var mye plaget med det selv da jeg var barn. Mamma/pappa fylte opp badekaret med varmt vann og bøyde meg over mens jeg hadde en håndduk over hodet for å samle dampen. Så pustet jeg det jeg klarte, og det hjalp veldig :)

    ReplyDelete
  10. Vi har opplevd dette med 3 åringen noen ganger. Forferdelig å høre på når det skjer. I tillegg til de tipsene du skriver fikk vi efedrin hos legen. Dette skulle vi bruke som lindring når det inntraff. Har ikke skjedd siden vi fikk det, så vet ikke hvordan det funker. Andre med erfaring med efedrin?

    Ida (www.idakw.com)

    ReplyDelete