21/03/2013

*rydding vs egentid!


sola står tidligere og tidligere opp om dagen, og det samme gjør vi. men det er ikke så ille å stå opp med sola, for barna er endelig friske (!), og ting er tilbake til normalen hos oss.

jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg er ikke spesielt flink til å sette meg ned og slappe av, eller gjøre ting som bare er for meg etter at barna har lagt seg. det er alltid en vask som kan settes på, noen klær som skal brettes eller en vaskemaskin som skal tømmes eller settes på. jeg tenker jo som oftest at jeg skal sette meg ned eller gjøre vigdisting når jeg bare får gjort alle disse sakene. men resultatet blir jo ofte at jeg ikke får satt meg ned, fordi jeg alltid kommer på noe annet som bør fikses.
men i det siste har jeg faktisk blitt flinkere!
jeg øver meg på å finne roen, til tross for at kjøkkenbenken flyter over. jeg overser rot og smulete gulv, og tar for eksempel fram boka mi og setter meg i vinduskarmen og leser mens maria sover formiddagsluren sin. og thomasen og jeg gir oss selv ganske nøyaktig 30 minutter til å rydde opp dagens rot etter at ungene er i seng, og alt vi ikke rekker på den tida får heller ligge til i morgen.
i en hektisk hverdag med små barn (som bare kommer til å bli enda mer hektisk når jeg begynner å jobbe igjen), er det viktig for meg å forsøke og snike meg til noen få øyeblikk for seg selv. uten litt vigdistid en gang i blant så blir i alle fall jeg litt smågal! selv om husarbeid og plikter så absolutt må gjøres, så vil jeg ikke at det skal sluke alt jeg har av ledig tid. da får det heller være litt rotete og støvete her!

hvordan er det hjemme hos dere; klarer dere å prioritere noen øyeblikk for dere selv innimellom, eller slukes den ledige tiden ofte av "coulda, woulda og shouldas"? 


5 comments:

  1. Hos oss ser nesten huset alltid ut som et "bomba horehus", unntatt dagene etter at vaskehjelpen har vært hos oss;-) Penstolene i stuen har alltid et berg at rent tøy som skal brettes/strykes og barnas leker er overalt. MEN å ha det slik, har gitt oss en deilig fred og ro:-) Vi prioriterer kjøkkenet + ordne til dagen etter (vannflasker, gymtøy osv). Etter det er gjort koser vi oss med lese, tv, bade og andre avslappende aktiviteter;-) JA til rotehus!
    Lise:-)

    ReplyDelete
  2. Lurt av dere å sette av 30 minutter til felles rydding og fiksing etter at barna er i seng. At dere er sammen om det. Skal notere det som et tips bak øret. :)

    Jeg har ikke barn (enda), men må si at vi er veldig flinke til å bare la "humla suse" og rotet vokser da med det. Toleransen til samboeren min for rot, er helt utrolig. Min grense er under hans altså, så det er som regel jeg som krever full opprydding. Samtidig som man må tenke på egentid er det også litt viktig å ha det ok rundt seg, slik at man trives godt hjemme. Men, ja til lesetid med en rolig kaffekopp mens minsten sover. :)

    ReplyDelete
  3. Det er viktig å finne en balanse tror jeg. Man blir ikke lykkelig av bare det ene eller andre, det må en mellomting til. Fantastisk koselig bilde med skyggene!

    ReplyDelete
  4. Det kan være en vanskelig øvelse innimellom, det å lukke øynene for alle "shouldas", men den må praktiseres! Og øvelse gjør jo mester. :-)

    ReplyDelete
  5. Jeg er også blitt myyyye flinkere til å tenkte "pytt" om alle burdeburde! Øvelse gjør mester:) Men rot sliter jeg litt med, heldigvis er mannen helt med på ryddetokt når barna har lagt seg. God helg (med forhåpentligvis litt deg-tid) :)

    ReplyDelete