02/04/2013

*countdown!


i dag er det ganske nøyaktig 30 dager til firerbanden setter seg på flyet til varmere strøk, og vi kan nesten ikke vente med å komme oss avgårde!
akkurat hvor ferden går tror jeg ikke at jeg røper helt ennå, men jeg håper at dere blir med oss på reisen?! jeg kan love at det blir en spennende tur!

det er veldig godt mulig at det blir litt reiseplanlegging på bloggen fremover, og hvis det er noen som for eksempel har god erfaring med å reise med barn, lure pakketips eller noen uunnværlige duppeditter man trenger til barna i varmen, så er det bare å dele med seg!

fin kveld, folkens!

11 comments:

  1. Ah, spennende! Deilig med barselpermisjonsferie for hele gjengen altså :)

    Da vi var i Spania en måned med Kasper var det mest uunværlige denne saken: http://www.barnisolen.no/solskjerm-barnevogn-zunblock-sunshade.html#.UVnchxe-2So
    Tar null plass, kan bøyes og tøyes i alle retninger, helt topp.
    I tillegg hadde vi et telt som vi hadde med på strand/ved basseng som Kasper kunne ligge og slappe av i mens vi fikk solt og badet oss litt.

    Om Maria spiser grøt ville jeg tatt med det hjemmefra, litt avhengig av hvor dere skal så klart. I Spania er barnemat ikke prioritert hvertfall :)

    ReplyDelete
  2. ;)
    gleder meg.

    maria har begynt å pakke, ser jeg.

    ReplyDelete
  3. Hei, ville bare legge igjen et spor, jeg er ny følger&fan. Gøy å følge med på hverdagsøyebikkene deres:) Så spennende med reise til varmere strøk!!
    Et lite tips er å ta med bleier, det er ofte dyrt utenlands!!

    Kine:)

    ReplyDelete
  4. Vi er ikke så veldig erfarne syden-turister, men vi har vært på en tur med to små barn. Husker jeg var utrolig glad for at jeg hadde med alt av mat til lillebror, han var 9 måneder da vi dro. Jeg hadde med grøtpakker, middagsglass og fruktmos, sånn ca det jeg trodde han kom til å spise. Holdt akkurat! Han fikk jo selvsagt smake på litt andre ting, men trygt for både han og meg å vite at han hadde det han trengte og likte. Han fikk også pupp på den tiden.
    Bleier og våtservietter er også smart. Vet at det ikke er helt uvanlig med parfymelukt i våtservietter.
    Vi hadde også med oss en litt solid trille, med stor kalesje og litt gode hjul. Kunne legges helt flatt. Her tok lillebror alle sine lurer i løpet av dagen.
    Blir deilig for dere med litt varmerer strøk, skjønner veldig godt at du gleder deg til det!
    Vi var også veldig fornøyde med bæresele, det letter mye under selve reisen.
    God uke til dere! Ellen

    ReplyDelete
  5. Høres herlig ut!
    God tur, når den tid kommer :)

    ReplyDelete
  6. Vi har flydd litt med Max og det har både gått veldig bra og vært veldig slitsomt. Det går strålende når alt går som planlagt og heller dårlig når det ikke gjør det. Man må bare prøve å ta det med ro, ta det som det kommer og ikke bry seg så mye om alle andre (spesielt på flyet).

    Når det gjelder ting til barn så varierer det litt fra sted til sted hva man må ta med. Både i Spania og Thailand (og Danmark, men det er vel ikke dit dere skal ;)) der vi har erfaring fra har de bleier og mat til babyer. Både grøt, matglass og fruktsmoothier er som hjemme. Bleier er derimot kjempedyrt i spania (180 kr for en pakke pampers!!! og billigbleiene er ikke noe særlig). Paraplytrille er greit å kjøpe om man ikke er avhengig av egen vogn. I Thailand er denne derimot ikke beregnet på en god norsk 180 mann...

    Kirsti

    ReplyDelete
  7. Vet jo ikke hvor langt dere skal fly, eller hvordan det er der dere skal være. Men vi har flydd mye langt med vår som nå er snart 1 år. Ring flyselskapet og få booket plasser med bassinet til deres yngste. Får dere det, er mye av flyturen reddet. For da får dere i tillegg ekstra benplass til eldstemann og de kan begge to sitte der og leke. På flyplassene bruker vi bare ergobaby, og bærer rundt. De fleste flyplasser låner dessuten bort vogner i terminalene.
    Vi skal til Usa en måned i juni, og da gjør vi følgende. Kjøper reisetrille der, veldig billig i forhold til hjemme. Vi leier bil hele måneden, men er fortsatt usikre på om vi skal ta med bilstolen eller kjøpe en der. Ha med god solkrem. Resten av bleier og babymat kjøper vi der nede enten på babies r us, eller annen organic butikk. Der har de uparfumerte bleier og økologisk barnemat i mye større utvalg enn i norge. God tur:)

    ReplyDelete
  8. Hei! Gleder meg til å følge dere på turen deres:) Jeg har et spørsmål som ikke handler om reising i det hele tatt, men om morsmelkerstatning. Jeg husker du hadde et innlegg der du skrev at Maria får morsmelkerstatning hvis du skal bort en tur. Hva slags erfaring har du med å kombinere morsmelk og erstatning? Jeg har en liten pjokk på tre uker og har så mye melk at jeg nødig vil pumpe meg og øke melkeproduksjonen. Derfor vurderer jeg erstatning når den tiden kommmer at jeg får behov for litt egentid. Vil hun ta flaske med erstatning? Får hun vondt i magen? Takknemlig for svar og for den fine bloggen din:)

    ReplyDelete
  9. Awww, I want to go somewhere warm as well! :) xo

    ReplyDelete
  10. Har reist til Spania noen ganger, og mine beste tips er:
    Til Maria:
    -ta med en ny leke til flyturen så er hun opptatt en stund
    -ta med bleier, det er dyrt og en pakke Libero veier ikke så mye. Pluss at du er sikret plass i kofferten til kupp ila ferien
    -ta med grøtpakker (i Spania er vanilje og kakao helt greit i grøt) middagsglass og fruktmos fant vi greit

    Til Jonathan:
    -mener jeg har sett et bilde av en i-pad el på bloggen. Ta den med, og last ned noen nye spill til flyturen. Her er LEGO 4 en favoritt. Gratis er det og! :)
    -bøker av typen "let og finn" eller "myldrebok" gjør 4 åringen opptatt en stund. I alle fall min.. ;)
    -bruk god tid på en matbutikk når dere kommer fram og se hva som frister, hva han syntes ser ekkelt ut og hva som er annerledes enn hjemme. Spennende!

    Gooood tur!
    Elin

    ReplyDelete
  11. Vi er på Mauritius med vår lille nå (8 mnd).
    Vi har med bleier, grøt og solkrem. Vi kjøper frukt og moser med medbrakt stavmikser og hun er ikke så tøff på vanlig middagsmat enda. I tillegg kjøpte vi et billig maxi cosi bilsete på finn som vi har med oss til taxiturer o.l.

    Ha en ryggsekk med skift, lett tilgang på bleier og en myk stellematte (på vårt fly var det bare en hard plate). Vi hadde med dyna og et ullpledd til vår snuppe i tillegg til kosebamsen. Jo og i ettertid hadde jeg sjekket hvordan seng det erctil Maria der dere skal bo. Vi har hatt flaks og fått en ordentlig reiseseng. Her blir det for varmt for snuppa ånsove lenge i vogn så senga brukes også mye på dagtid.

    Jeg vil nesten spå at utfordringen er fireåringen og der har jeg vel ingen gode tips :)

    Det er bare å glede seg. Vi nikoser oss iallfall, selv om flyturen var lang og de "gode rådene" mange før avreise.

    ReplyDelete