12/05/2013

*hva er ferie for deg?



før jeg fikk barn var ferie for meg parallelt med å være oppe halve natten, sove hele formiddagen og grille meg på en solseng etter det, for så igjen gjøre meg klar til å være nattens dronning nok en gang. og innimellom der skulle jeg helst plotte inn et og annet besøk til en lokal severdighet eller to.

ferie med jonathan og maria ser alt annet enn slik ut, og det er jeg i grunnen veldig glad for! 
her er vi, akkurat slik vi er hjemme, oppe og hopper ved morgengry. kanskje får jeg skviset inn en liten treningsøkt på treningsstudioet på hotellet, før vi går ned og spiser en deilig buffetfrokost. deretter blir dagene til i ungenes tempo og etter deres ønsker. det betyr som regel utallige timer i bassenget, sløving under en sval parasoll og noen timer inne på hotellrommet med barne-tv og spill når sola står som høyest.
vi burde sikkert ha besøkt både den ene og andre severdigheten, men på grunn av varmen har vi ikke så lyst til å stresse rundt med ungene, så vi holder oss som regel rundt hotellet og på stranda. det siste vi ønsker for denne ferien er stress og mas, det har vi nok av i hverdagen hjemme i oslo, og da får det heller være at vi ikke får med oss noen vakre templer eller lange båtturer. her nede er det ingen stressende morninger, ingen oppvask som skal tas eller klær som må vaskes. her er det bare fokus på familietid, avslapning og oppladning av batteriene til hverdagen igjen tar oss (og den er virkelig ikke så aller verst den heller, altså!)
den perfekte ferien for oss akkurat nå er å ha mest mulig tid sammen, uforstyrret av hverdagens mas og tjas, og bare nyte late dager med sand mellom tærne. 

kjenner du deg igjen i denne beskrivelsen av ferie, eller har du andre kriterier for den perfekt ferien? hva er egentlig ferie for deg?

ha en fin søndag!


4 comments:

  1. DET er ferie! Tid sammen uten å måtte tenke på husvask,klesvask osv! Vi var i Italia i fjor sommer. På et feriested der italienere ferierer. Ingen serverdigheter, kun kos ved bassenget og stranda, og lek på lekeplasser i nærheten. Barna elsket det, og det gjorde vi og!

    ReplyDelete
  2. Ferie for meg er lange kvelder hvor vi gir blaffen i leggetider og barna sovner i fanget på oss mens vi sitter ute og skravler med familie og venner til sola går ned.

    ReplyDelete
  3. Det hørtest herlig ut...akkurat slik!

    ReplyDelete
  4. Den beste ferien er å ta ting som det kommer:) Når barna er små er det beste å gjøre ting på de små sine premisser. Ingen barn er like, så hva som er ok for noen er ikke ok for andre.
    Jeg har selv store barn nå, men liker å gi de nye erfaringer og opplevelser - det kan bli mye sol og shopping hvis de bare skal bestemme....jenter, vet du !
    Tror denne fereien du beskriver er akkurat sånn den skal være for din familie:)

    Jeg tar med mine til Malaysia på slutten av året, men Sri lanka bør nok besøkes en vakker dag, tenker jeg!

    Kos dere videre - fine familien!!

    Marit ;)

    ReplyDelete