11/06/2013

*de viktigste minuttene!


                                                                       // innlegget er sponset av norsk luftambulanse 

jeg titter bare innom, fra late dager på hytta uten data og internett, for å komme med en aldri så liten påminnelse og oppfordring nå som ferierushet snart setter inn for alvor. som så mange andre nordmenn bruker vi bilen mye i feriemånedene, men flere biler på veiene betyr også desverre flere trafikkulykker. det kan virkelig være lett å glemme (jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt så nøye over det før jeg selv fikk denne påminnelsen!), men usikret bagasje og løse gjenstander i bilen kan få katastrofale følger i en kollisjon og er årsak til de alvorligste skadene i trafikken. en kosebamse, leke eller vannflaske kan få så stor kraft når bilen bråstopper eller kolliderer at det forårsaker alvorlige personskader. i verste fall kan et leketøy bli et drapsvåpen.
 jeg vil derfor, i samarbeid med norsk luftambulanse, oppfordre og minne dere på å pakke bilen med omhu når dere legger ut på reise. norsk luftambulanse har laget en ettminutts lang informasjonsfilm som viser hvordan bilen skal pakkes riktig, og den synes jeg virkelig dere skal ta dere tid til å se på!



  
trine staff forsker på trafikkulykker og er ansatt i stiftelsen norsk luftambulanse. hun avsluttet nylig et forskningsprosjekt der hun blant annet studerte hvordan bagasjen har vært sikret i 190 trafikkulykker på østlandsområdet. hun kan fortelle at selv et mindre trafikkuhell kan bli svært alvorlig dersom bilen er pakket feil. studien hennes avdekket blant annet at mange kjører uten sikkerhetsnett eller gitter som sikrer bagasjen. det er veldig farlig, spesielt dersom man har barn i baksetet som sitter bakovervendt. barna sitter veldig utsatt til, og ofte skal det ikke mer enn en kraftig oppbremsing til før bagasjen beveger seg.
 
norsk luftambulanse bruker årlig over 80 millioner kroner på å utvikle og bedre luftambulanse- og det akuttmedisinske tilbudet i norge. målet er å styrke redningskjeden slik at flere alvorlig syke og skadde pasienter overlever. og takket være støtten fra sine medlemmer, kan norsk luftambulanse bidra til at akutt syke og skadde stadig får raskere og bedre hjelp.
 
 jeg og min familie har vært medlemmer i norsk luftambulanse i en årrekke, og har virkelig tenkt til å fortsette med det. er du ikke medlem, er anledning god nå! 
melder du deg inn før 30. juni, er du med i trekningen av en toyota auris hybrid (treårig leasingavtale). du kan melde deg inn her.


så vær så snill og pakk bilen riktig når dere skal ut å kjøre da, folkens! husk at de ekstra minuttene du bruker kan bli de viktigste i livet. 

god ferie!


3 comments:

  1. Takk Vigdis! Dette og informasjon på siden deres gjorde så inntrykk at jeg har meldt inn hele familien i Norsk Luftambulanse :-)

    Mvh
    Elisabeth - mamma til tre jenter :-)

    ReplyDelete
  2. Takk for info. Skal gå inn å se senere (må få noen små i seng først) Kos deg på hytta.

    Hilsen Renata

    ReplyDelete
  3. Så flott at du støtter dem! Jeg skal jammen melde meg inn jeg og. God sommer:) Hilsen trofast leser

    ReplyDelete