02/06/2013

*marias mat!



maria fyller straks ett år (!!), og hun begynner mer og mer å spise den maten vi spiser. vi er veldig glade i å krydre maten sterkt her i huset, og da tar jeg bare av litt mat til maria før jeg tilsetter de heftigste krydderiene. men noen ganger egner ikke maten vi lager seg for små babymager, og i en hektisk hverdag er det ikke alltid jeg rekker å lage noe eget til henne. da benytter vi oss svært ofte av middagsglass!

den lille jenta vår er veldig glad i at maten hun spiser smaker mye, og jeg er opptatt av å stadig introdusere henne for nye smaker, så da bruker vi ofte å "pimpe" middagsglassene litt. vi har alltid friske urter stående, og en fin måte å piffe opp smaken på middagen er å tilsette litt hakkede urter. marias favoritter om dagen er "couscous kylling" med koriander, "ris og kalkun" med timian og "mammas kyllingboller med pasta" med ekstra basilikum. i tillegg hender det at jeg også tilsetter litt hakket hvitløk og noen cherrytomater for å få en god sødme i maten hennes.
dette går kjapt, maria blir storfornøyd og jeg er sikker på at hun får i seg god og riktig næring.




lager dere all maten til barna selv, eller hender det at dere bruker middagsglass dere også? og har dere noen andre gode tips til "pimping" av ferdigmat til de små? del gjerne; vi elsker å prøve nye ting!


//produktene og innlegget er sponset av nestlé.

17 comments:

  1. Vi lager all barnemat selv. Med tvillinger er rutiner hverdagen vår, også når det gjelder å lage barnemat. Som regel lager vi en ukesrasjon med mat. Det tar 30 min å koke grønnsaker og kjøtt/fisk, det er null stress.

    ReplyDelete
  2. Hei :) Her hadde jeg store planer om å lage det meste av barnematen selv, men må innrømme at det har blitt ganske mange middagsglass på jenta mi på 10 måneder. Har gjort som deg og tatt til side litt av middagen vår før den krydres, men er jammen ikke alltid hu er like begeistrert for det. Middagsglass med kjøttkaker og det meste med pasta og ris er populært her i huset :)

    ReplyDelete
  3. Middag på glass er så lite næringsrikt og smakløst, anbefaler babycook til alle med ønske om at de små skal spise god og næringsrik mat.

    anna

    ReplyDelete
  4. Her i huset går det i middagsglass når vår mat ikke egner seg for lillejenta. Hun er glad i det, og jeg fornøyd siden jeg vet at det er næringsrikt. Marianne

    ReplyDelete
  5. Synes du er veldig flink jeg! Blir sikkert digg når du spicer opp maten med litt ekstra tomater og krydderier :)
    Hun er bare så nydelig :)

    ReplyDelete
  6. Jeg gjør som deg Vigdis, og synes det fungerer veldig bra! Både lillegutt og jeg er fornøyd! God uke til dere:-)

    ReplyDelete
  7. Jeg har tvillinger som akkurat ble ett år og de vil ikke mates med skje. Så derfor har de siden de var 6 mnd spist all maten selv, med få unntak. Derfor har de fått den samme maten som oss siden de var 6-7 mnd, med unntak av smoothies. Jeg tilpasser maten til dem, men de begynner å bli godt vant med ulike krydder, urter og smaker. De slafser i seg store tomater, appelsinbåter, indisk curry, reker, ulike typer fisk og kjøtt. Egentlig det aller meste.. Da de var små digget de frossen lapskausblanding. Det var veldig lettvint! :)

    ReplyDelete
  8. syns det så litt godt ut jeg;) meen så stor hun har blitt!

    ReplyDelete
  9. takk for disse innleggene! venter på mitt første barn og trenger noen (mange) tips :)

    ReplyDelete
  10. http://www.babymilkaction.org/resources/boycott/nestlefree.html

    Eg synest det er kjipt at du reklamerar for Nestlè!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg også:(

      Delete
    2. lite gjennomtenkt
      på ammehjelpen.no forklarer de veldig godt hvorfor vi bør boikotte Nestle

      Delete
  11. Tusen takk for at du deler så mye koselig fra livet deres Vigdis! Det er kjempe fint å få følge deg, mann og barn på ferden :) Hos oss har vi prøvd oss frem med babystyrt mattilvenning og det har vært og er kjempe spennende! Veldig glad for at vi kom over det ved en tilfeldighet. Lillemor i huset her spiser altså vår mat (med små tilpassninger) og har gjort det siden 6 mnd alderen :)

    Hilsen til dere fra Silje

    ReplyDelete
  12. Så det først nå. Det som stod skrevet nederst med veldig liten skrift; produktene og innlegget er sponset av nestlé.
    Regner med det er grunnen til at du ikke kommenterer "kritikken" fra damene over her. Du kan jo ikke snakke negativt når du er "kjøpt og betalt", det skjønner jeg, men siden du går god for dem så må du vel ha noe positivt å si da...?
    Vennlig hilsen
    L

    ReplyDelete
  13. *hei alle dere som er skuffet over reklamen jeg har gjort!
    jeg hører hva dere sier, og skal selvfølgelig ta det til etterretning, slik jeg gjør med alle kommentarene jeg får her på bloggen. håper dere fortsetter å titte innom meg alikevel:) fin dag til dere* v

    ReplyDelete
  14. Måda være lov å reklamere for produkter du sverger til selv :) Jeg hadde store ambisjoner om å lage all maten selv, før lille nurket kom til verden. Kunne på banna bein ikke forstå hvorfor ikke alle gjorde det. Nå som han har gjort verden til et bedre sted og være, og alle rutiner har kommet på plass, lar det seg altså ikke gjøre å få satt alle ambisjonene mine ut i liv, og vips har vi også benyttet oss av middagsglass :) Syns det er flott at vi har slike muligheter, når hverdagen går i ball og mammaen er sliten. Topp Blogg!

    -Christina og lille Herman.

    ReplyDelete