24/07/2013

*en del av pakka!



dere som følger meg på instagram har sett at vi har nytt late dager på thassos de siste to ukene. vi er en gjeng som reiser ned hvert år, og vi er så heldige å ha to leiligheter til disposisjon slik at vi kan styre og stelle som vi vil. i år var vi åtte voksne og fem barn, og jeg kan vel trygt si at vi har hatt det helt fabelaktig! 
lange morninger med tid til masse lek, egg og bacon frokost så godt som hver dag, strand eller basseng hangout på dagtid, lek i hagen på ettermiddagene og fine, varme sommerstunder på terassen for de voksne på kveldstid. akkurat slik jeg liker å tilbringe ferietiden min.
men midt i all denne ferieidyllen skal det sies at verken trass eller tøying av grenser tok ferie, og i tillegg til å kose oss glugg i hjel har vi hatt våre kamper, for å si det slik. mye tid har blitt brukt til å lokke, lirke og mase for å få i barna mat. vi har diskutert leggetider til den store gullmedaljen, hatt våre våkenetter og håndtert mangt et trassanfall. det er klart at slike ting kan være ekstremt slitsomt og frustrerende for både barn og voksne, og gudene skal vite at jeg har vært fortvilet når fireåringen har nektet å spise noe som helst, gått i bro av sinne for tiende gang fordi han ikke får bade på dypet uten armringer eller gått inn i tidenes trassanfall fordi han må legge seg. 
slitsomt? ja, så absolutt. lærerikt og spennende? ja!
for er ikke akkurat slike situasjoner som nevnt over en del av pakka vi signa opp for når vi valgte å bli foreldre? i tillegg til den åpenbare kosen, den ubetingede kjærligheten og alle de fantastisk, vakre stundene man har med sine barn, så følger også utfordringer, hodebry og frustrasjon. jeg skal så visst ikke påstå at jeg nikoser meg når jeg står midt i et trassanfall eller en spisestreik (heller det stikk motsatte!!), men i ettertid liker jeg å se på det som en fin del av pakka, en spennende og lærerik del av hverdagen og en sjarmerende del av livet vårt. 
for meg er nettopp slike situasjoner hverdagslivet på sitt aller beste (og noen ganger verste!), og jeg tenker at man bare må omfavne det
og si det man sier når man inngår et ekteskap: "kjære hverdagsliv, jeg elsker deg i gode og onde dager til døden skiller oss av"!

8 comments:

  1. Takk fot at du skrev dette innlegget i dag.
    Tann tre er på gang, Iben har knapt sovet 30 minutter siden kl 7 og humøret er der etter.
    Og natten, vel, det var knapt natt.
    Det kan renne over i mammahjertet.
    Nå sitter vi i sofaen, deler en is og jeg har en stor kanne kaffe på gang.
    Iben sovner før eller siden, men mamma har kaffen! :D

    ReplyDelete
  2. veldig sant! og til tross for trassanfall, våkenetter og spisestreiker er de allikevel verdens fineste små mennesker. #mammalykke

    ReplyDelete
  3. Veldig bra innlegg!!! Trengte å lese dette i dag:)
    Kristine

    ReplyDelete
  4. Hei!
    Hvordan reiser dere til Thassos?
    Vi drar til Kavala hvert år, og nå finner jeg ingen charterturer lenger og må ta omvei via Athen, noe som er litt slitsomt med en aktiv toåring:)
    Mari

    ReplyDelete
  5. hei mari! vi fløy også til kavala før, men dit har de jo slutta å fly fra norge, så nå flyr vi med ryanair fra rygge til thessaloniki, og leier leiebil der som vi kjører til keramoti og tar ferja over til thassos. bilturen tar ca 2,5 - 3 timer, men det gikk superfint med en 1 åring og en 4 åring i bilen:)
    god tur om dere reiser dit i nærmeste fremtid!
    vigdis*

    ReplyDelete
  6. Det var et innmari fint innlegg!
    Hilsen Marit:)

    ReplyDelete
  7. Fint å tenke slik! Og til slutt blir det meste en god historie. ��

    ReplyDelete
  8. Det er så gøy å lese hvordan dere har det, for vi er i akkurat samme situasjon (en på 3,5 og en på 10 mnd). Det er tøffe dager, med lite søvn, og mange kamper man kjemper for de minste ting (nei, jeg vil ikke sette den koppen på plass, eller rydde leker, eller spise, eller legge meg eller whatnot...). Også vet man jo at når treåringen ligger i sengen og slenger seg frem og tilbake og ikke får sove i varmen, men slenger armene rundt deg og sier "jeg elsker deg, mamma", så er det så innmari verdt det.
    Takk for ferie, hverdager, merkedager og livet!

    ReplyDelete