29/07/2013

*prosjekt middag!

1. foliegrillet laks og grønnsaker, hjemmelaget potetsalat+frisk salat / 2. sashimi med ponzusaus og vårløk / 3. hjemmelaget pizza med blåskimmelost, valnøtter og fiken / 4. tortillas
1. stekt kylling, fullkornspasta med rød pesto og spinatsalat / 2. pizza grandiosa med brokkoli/spinatsalat / 3. rød curry med kylling og ris (take away) / 4. ovnsbakt salmalaks med grønnsaker og ris.


jeg er over hodet ikke noen kokk, men jeg elsker middager (!) og er veldig glad i å lage mat. jeg er heller ingen uttalt helsefreak, men jeg er relativt opptatt av hva vi putter i oss. ei heller er jeg en ordentlig søtmoms, men jeg liker å skeie ut og kose meg!
man kan vel si at jeg er litt over gjennomsnittlig opptatt av mat, og jeg er alltid på jakt etter ny inspirasjon til middagsretter.

er dere ikke enige i at det til tider kan være vanskelig å finne ut hva man skal lage til middag? det skal være godt, helst sånn passe sunt og ikke alt for tidskrevende i en hektisk hverdag.
så i min jakt på nye, gode middagsretter så tenkte jeg å teste ut et aldri så lite prosjekt her på bloggen.
jeg kommer til å gjennoppta"middag" spalten min, og hver mandag kommer jeg til å vise hva vi har spist den siste uken, og siden legge ut oppskrift på høydaren den uken. 
men ikke nok med det, jeg skulle så gjerne ønske at dere også ville vise frem hva dere spiser til middag! 

mitt håp er at vi sammen kan inspirere hverandre til å lage gode, sunne og varierte middager (og i tillegg ikke få så dårlig samvittighet for å spise grandis innimellom når vi ser at andre også gjør det!). dere kan vise hele ukens meny slik jeg gjør, vise ukens beste måltid eller rett og slett legge ut oppskriften på din favorittrett på bloggen din, og deretter legge link til blogginnlegget ditt på link-upen som kommer til å dukke opp under hvert av mine ukentlige middagsinnlegg. på den måten kan vi alle gå inn på hverandres blogger å finne matinspirasjon. capice?

 har du ikke egen blogg kan du legge ut middagsbilder til inspirasjon for andre på instagram med hashtag #vigdismiddag (det gjelder selvfølgelig dere med blogg også!).

dette skal absolutt ikke være en konkurranse i å lage mest mulig fancy mat, men er ment som et lavterskel hverdagsmiddag prosjekt så vi kan inspirere hverandre på matfronten. jeg heier på alt fra pannekaker til chateubriand!

så da er det bare å begynne og fotografere middagene deres, folkens, for jeg trenger inspirasjon!
da legger jeg ut et linkverktøy under neste ukes middagsinnlegg, altså neste mandag, og håper at dere har lyst til å være med på midddagsprosjektet mitt??!!


fin mandag!


12 comments:

  1. Bravo!
    Dette innlegget likte jeg ekstra godt :)
    Allerede sendt avgårde en # -middagsrett.

    ReplyDelete
    Replies
    1. *så bra, nina! siden du er privat bruker på instagram så får jeg ikke opp middagsretten din, men gøy at du hashtagger maten din uansett! fortsett med det:):)

      Delete
  2. Så moro :) Dette skal jeg absolutt prøve å bidra til, må bare huske å ta bilder :P
    Ellers vil jeg bare si at du har en fantastisk inspirerende blogg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. *tusen takk, Marita! det var hyggelig å høre:) ja, prøv og husk å ta bilder-hadde vært så gøy om du ble med på prosjektet!!

      Delete
  3. Så moro! Det tror jeg vi vil være med på på et vis. Ikke helt sikker på hvordan ennå. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. *ja, ja, ja; bli med dida!!! føler dere spiser mye sunt og artig "down under":)

      Delete
  4. Så god idé! Nå fikk jeg lyst til å lage masse sunt, hehehe;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. *ja, ikke sant!! fram med fotoapparatet eller mobilkameraet og bli med!!!

      Delete
  5. Ikke om mat dette men så dere har vært på Thassos, der har vi vært også 3 ganger men det er noen år siden sist nå. Kan jeg spørre om hvor dere bodde, leide dere leilighet? Og på hvilken del av øya, jeg liker best området rundt Potos best. Og tilslutt hvordan kom dere dere dit? Har forstått at det ikke er noen norske selskaper som flyr til Kavala lengre direkte. Kunne gjerne tenkte meg en tur dit neste år nemlig.

    Mvh Susan

    ReplyDelete
    Replies
    1. *hei Susan! vi er så heldige at noen venner av oss har to leiligheter der, så vi bor alltid der. scala potamias heter det der vi holder til, og er et rolig og fint sted. Vi flyr med Ryanair fra rygge til thessaloniki og kjører leiebil derifra til keramoti og tar ferja over til thassos. god tur! v

      Delete
  6. Hurra for (hverdags)middag! Jeg kommer til å fortsette mitt middagsprosjekt utover høsten - la oss håpe på gjensidig inspirasjon ;)

    ReplyDelete
  7. jeg er så absolutt med! må bare overta leilighet først og bygge inn et par hvitevarer, så jeg starter prosjekt middag 1. sept. bedre sent enn aldri, eller hva?

    ReplyDelete