31/08/2013

*middag!



1. spaghetti med laks og fløtesaus / 2. fiskekaker, potetsalat og tomater / 3. tortilla med tradisjonelt tacofyll (jeg begynner å legge merke til at vi spiser noe tacoaktig hver uke..noe sier meg at det ikke bare er oss?!) / 4. kjøttkaker med  poteter og salat (på besøk) 5. fiskegrateng med dampa grønnsaker, råkostsalat og egg / 6. foliebakt sei og grønnsaker med korianderrømme og poteter /  7. verdens beste pizza à la familia saraswati bjørneboe hov

nok en middagsuke har passert, og jeg ser at vi (faktisk ubevisst) har tatt igjen for mangelen på fisk forrige uke!
jeg har fått noen spørsmål om vi tilpasser middagsmenyen til barna, og der er svaret både ja og nei. vi tilpasser i den forstand at vi tar av mat til maria før vi salter og til jonathan hvis vi skal krydre veldig sterkt eller med krydder vi vet han ikke liker. men stort sett får de akkurat det samme som oss, og det er ytterst sjelden vi lager noe spesialmat til barna (les jonathan - maria får fortsatt babymat på glass innimellom og annen babyvennlig mat). gudene skal vite at vi har hatt mange kamper når det kommer til mat med lille j (!), men her i huset har vi en regel om at man må smake på ting før man sier at man ikke liker det. og det siste året har det resultert i at jonathan har blitt mye mer glad i mat og spiser nå det meste. som i de fleste barnefamilier (regner jeg med!) så går barnas matglede opp og ned, men akkurat nå er begge barna inne i en skikkelig god periode på matfronten og middagene er hyggeligere enn på lenge!
hvordan gjør dere det med barn og mat hjemme hos dere?

denne uken håper jeg flere har lyst til å slenge seg på middagsprosjektet - både fru meyer og marianne er godt i gang, og det er så moro å følge med!
#vigdismiddag får stadig flere bilder på instagram, og jeg vet i alle fall at jeg blir inspirert.

god middag!




8 comments:

  1. Interessant å lese om barna og middag. Vår Sara (på snart 2 år) er tidvis vanskelig når det kommer til middag, så hennes middagsrepertoar er ikke så stort enda. Men vi oppmuntrer alltid til smaking, selv om det dessverre er ofte hun ikke en gang vil smake...

    ReplyDelete
  2. Dette prosjektet er supert, tror det blir innmari kjekt når jeg har fått dokumentert noen uker. Som regel kan jeg spørres på torsdag om hva som ble spist på mandag og jeg får et tomt blikk... Hukommelsen er en fin ting.

    Vi har en nesten 2 og et halvt åring. Vi salter generelt sett lite. Begynte med nullsalting av all mat når hun begynte med vanlig mat i 7 -8 mnds alderen. Vår håpefulle hatet nemlig most mat og grøt, så når det endelig kom kryddra (uten salt) og mat med klumper og motstand så ble det andre boller med matinntaket. Nå spiser hun stort sett det meste, og får akkurat det samme som oss på tallerken, spiser hun ikke av alt på tallerken lager vi ikke noe styr ut av det, men fortsetter å legge det på hver gang vi har det. Noen dager elsker hun f.eks tomater og andre dager er det nono... Bare en middag blir laget og hvis det ikke blir spist antar jeg at hun ikke er sulten.

    ReplyDelete
  3. Husker fra meg selv et ganske strengt opplegg med krav om å spise opp etc. så det har vi bevisst unngått! Her er det lov å undersøke og være nysgjerrig de første år... Heretter opmuntrer vi, som Astrid, til smaking, noe som ganske ofte funker. Viktigst er dog at det blir en koselig (og relativt rolig) stund når vi spiser middag :-) Ps. Denne uken skal jeg huske å ta bilder av middagene, så jeg neste uke kan bidra med mere enn en middag ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. glemte vel egentlig litt pointen her, nemlig at vi stort set ikke lager særlig barnemat (annet enn babymat selvsagt), men hellere modererer mengden av krydder litt...

      Delete
  4. Så godt ut! Rekker du å lage fiskekaker og kjøttkaker / fiskegrateng og den slags fra bunnen av i en hektisk hverdag? Er Maria sulten når dere kommer hjem fra barnehagen? Og hvor lang tid bruker dere på middagen da?Stresser meg litt denne nye hverdagen min med ei tuppe som har startet i barnehagen nå. Kaster meg rundt kjelene nærmest når jeg kommer hjem og stresser med denne middagen, hun må jo få i seg riktig næring, proteiner +++ :D tar i mot tips!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. heia! nei, jeg rekker absolutt ikke å lage fiakekaker/fiskegrateng/kjøttkaker fra bunnen av til hverdags når jeg jobber!! jeg pleier ofte å lage dobbel/trippel porsjon med kjøttkaker når jeg først lager det, og fryser det ned. da er det enkelt og greit å ta det opp av fryseren på morningen, og så bare slenge sammen saus og grønnsaker ved middagstid. ellers så kjøper vi gjerne frossen fiskegrateng og fiskekaker i ferskvaren:) de dagene jeg jobber så slutter jeg klokken tre, og hvis jeg har vært smart nok til å handle på forhånd, så bruker jeg bare to minutter hjem. så da har jeg begynt å gjøre klar middagen da før jeg henter i barnehagen, slik at jeg slipper å lage så mye mat når ungene kommer hjem. da er maria kjempesulten og har lyst på både mat, pupp og kos på en gang, og å stå og kokkelere da er vanskelig..bruker som regel en halvtime på maten, og jeg synes det er en god løsning å hente klokken fire og ha maten (nesten) klar i stedet for å hente halv fire og måtte stå å lage mat når vi kommer hjem. er utrolig glad for at jeg slutter så tidlig på jobb - det letter mye av stresset her hjemme hos oss:) ellers så har jeg funnet ut at PLANLEGGING er lurt for å spare tid;) har man bestemt menyen og handlet på forhånd, og kanskje laget noe klart kvelden før, så blir ikke den middagen så pesete:) lykke til!v

      Delete
  5. Mange spennende retter altså :) men kan du legge ved oppskrift på det du lager, vet legge ved link dersom du har funnet oppskriften på nettet? Vet betyr eventuelt ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. *om jeg bruker oppskrift fra nett kan jeg absolutt begynne å legge ved link! hvis ikke skal jeg prøve å legge ut noen oppskrifter i egne innlegg i tillegg:)

      Delete