10/09/2013

*middag!



1. moi chupu - krydrede reker og ris / 2. ovnsbakt torsk og grønnsaker med potetmos / 
3. fullkornspasta med pesto, pølsebiter, tomater og spinat / 4. kyllingwok med sweetchilisaus, ris og sesamfrø / 5. thaisuppe / 6. grønne kjøttboller og couscoussalat / 7. takeawaypizza med biff, pepperoni og skinke.

i disse dager er det vanskelig å lage middag etter at barna har kommet hjem fra barnehagen. spesielt maria trenger mye kos og oppmerksomhet når hun kommer innenfor døren, og da er det ikke så lett å stå ved grytene å kokkelere. derfor har jeg begynt å gjøre mye klart på forhånd slik at jeg både skal få tid til å være der for henne og servere middag. jeg er så heldig at jeg slutter på jobb klokken tre, og siden jeg jobber så nære hjemme, så er jeg som regel hjemme til kvart over tre. dersom jeg har vært så lur å lage ukas meny på forhånd (noe jeg skal begynne å gjøre hver søndag fra nå av!) og handlet inn alt jeg trenger, så begynner jeg å forberede middagen med en gang jeg er i hus. som regel bruker jeg en drøy halvtime på dette, og er klar til å hente barna rundt klokken fire. jeg prioriterer heller å hente dem litt senere for å få laget middagen mer eller mindre ferdig før jeg løper bort i barnehagen, slik at jeg slipper å stå og lage mat med en liten jente som trenger masse oppmerksomhet hengende i beina. da kan jeg vie hele den første tiden etter barnehagen til henne og samtidig få middagen på bordet til thomasen kommer hjem fra jobb.
de dagene jeg har fri, eller på sene kvelder eller i helgene, hender det også at jeg lager store porsjoner med for eksempel tomatsaus, kjøttboller eller fiskekaker og fryser dette ned. da er det så enkelt å ta opp dette på en travel hverdag, og middagslagingen blir ikke fullt så pesete som den noen ganger kan bli om man har dårlig tid.

slik legger vi opp middagslagingen hjemme hos oss om dagen - hvordan gjør dere det hjemme hos dere?

jeg koser meg med linkene dere legger til under mine middagsinnlegg! fortsett med det, og tips gjerne andre om middagsprosjektet mitt på bloggene deres; det hadde vært gøy og fått med flere.
følg også med på #vigdismiddag på instagram - masse godsaker der også.

god middag!


8 comments:

  1. Så gode middager & flotte tips til kjapp middag på bordet i hverdagen!

    Vi sliter med mye av det samme som dere; lille A på 16 mnd henger mye i buksebenet ved matlagingen og mor/far fortviler og stresser..Og idag ble det så gale at lille A skrek under hele matlagingen mens mor svettet og stresset!...Trenger vel ikke nevne at fisken ble svidd og pastaen daff..

    Satt derfor akkurat og diskuterte med mannen hvordan vi kan løse "middagsutfordringen" i hverdagen. Uheldigvis for oss klarer vi ikke være hjemme før tidligst halv fem, og da med poden.
    Så vi har kommet frem til følgende løsninger:

    -kutte grønnsaker kvelden før, gjøre klar fisk/kjøtt
    -kombinere 2 middager, der den ene er en grytevariant eller formvariant av den foregående
    -lage store porsjoner og ta opp av frysen

    Å handle inn stort en el to ganger i uken er også en forutsetning, samt å sette opp minst en 3-dagersmeny...så vi tenker nok veldig likt! :-)

    Men lurer på en ting:

    Spiser også ungene krydrede reker, og hvordan får dere i minsten slikt som suppe?
    Minsten hos oss nekter å mates, så suppe får vi rett og slett ikke til å ha som middagsrett for tiden...

    ReplyDelete
    Replies
    1. *hei kristin!
      superlurt å kutte opp ting/gjøre ting klart dagen før! jeg har en plan om det jeg også, jeg blir bare så trøtt utpå kvelden;) forberedelser som ukemenyer, storhandling og gjøre ting klart på forhånd er virkelig "the shit" i en travel hverdag, altså:)
      ungene spiser ikke like spicy reker som oss, vi tar alltid av mat til dem før vi krydrer med salt og andre sterke krydder som vi vet de ikke liker. les mer her: http://jegerjonathan.blogspot.no/2013/08/middag_31.html.

      jonathan har aldri vært spesielt glad i suppe, men da løser vi det med å ha mye grønnsaksbiter/kjøttbiter oppi, og lar ham spise det med litt av det flytende over, slik at han får smaken av suppe, og sakte men sikkert lærer seg at suppe er topp! maria er fortsatt i "jeg-spiser-alt-som-kommer-min-vei"modus, og lar seg gladelig mate av suppe og alt annet;)
      superlurt tips under her med å ha i potetmospulver; da får jo suppa bedre konsistens.

      Delete
  2. Tips for å få små til å spise suppe er å ha litt potetmospulver i tallerkenen til den lille;)

    ReplyDelete
  3. Jeg slutter også tidlig, men pga litt trøblete innkjøring for minien på 16 mnd har jeg til nå hentet tidlig og faktisk ikke tenkt på å lage middagen klar før jeg henter. Smart! Det skal jeg benytte meg av når han er litt mer fornøyd. Han trenger masse kos etter barnehagen og henger i beina mine og vil sitte i fanget og bli holdt eller bært og vi har de mest slitsomme dagene kastet inn en eller annen ferdigform i stekeovnen og laget en salat til. Noen dager har vi også gitt han barneglassmiddag og så har vi spist etter legging. MEN det beste er jo at alle tre spiser sammen og at det er hjemmelaga mat vi spiser. Vi har akkurat klart å etablere middagsplanrutinene igjen etter en lang sommerferie, og merker allerede hvor deilig det er å ha alt å lage maten med klart og å ikke bruke tid på butikken. Vi har også laget en del wok, frosne grønnsaker eller de ferdigposene til Bama med både fisk, kylling og oksekjøtt. Lett, kjapt og sunt hvis man begrenser oljebruken.

    Minien her smaker på alt, men det er ikke alltid han velger å spise alt. I dag hadde vi en ganske fæl ferdigform til middag fordi jeg er alene i kveld og hadde lang dag på jobben. Minien valgte å spise osten og guleroten i formen.

    ReplyDelete
  4. Hei :)

    Kjenner meg igjen i veldig mye av det du skriver Vigdis. Her er også jenta mi på 13 måneder veldig kosete etter en dag i barnehagen og henger som regel i beina mine mens eg prøver å mekke sammen middagen. Storhandel og middagsmenyer funker bra her, trur ikkje eg hadde klart meg uten.. hehe... Vi prøver også, som Kristin skriver, å forberede det som går kvelden før. I morgen skal vi ha ovnsbakt laks m/tilbehør + båtpoteter og da kutter eg opp poteter, purreløk, gulrøtter og brokkoli i kveld. Syns det er deilig med sånne middager som lager seg selv i stekeovnen, så får eg god tid til å kose og leke med lillejenta :)

    På søndag laga eg forresten en stoooor porsjon med pastasaus. Tar en liten evighet å lage siden den skal koke så lenge, så det var veldig greit å gjøre på en søndag (god lukt blir det og i leiligheten). Fryser ned fleire porsjoner og den smaker like godt om den har vært i fryseren.

    Her er me veldig heldige som har ei jente som elsker middag og spiser det hu får på tallerken (håper eg ikkje jinx'er det ved å skrive det her ;), så håper-håper at det fortsetter sånn ei god stund til.

    Hilsen Siri

    ReplyDelete
  5. Hei:) jeg joiner middagskonseptet ditt, så fint med inspirasjon. Her hjemme planlegger vi menyen for uka, og handler maks to ganger i uka, dersom jeg har fri, gjør jeg mye klart på forhånd. Vi har en 3 åring i hus, så litt enklere og enten få henne til å delta litt i matlagingen, eller finne på andre aktivtteter mens jeg starter på middagen.

    ReplyDelete