06/10/2013

*min kropp-mitt valg!


det er ikke noen tvil om at abort er et vanskelig, moralsk og dypt personlig spørsmål, og det burde være et mål at færrest mulig av dagens kvinner blir nødt til å oppleve dette.

grunnen til at abort står på agendaen min i dag er ikke for å diskutere om det er etisk forsvarlig eller ikke, men fordi jeg føler at noe stokk stein galt er i ferd med å skje, og jeg kan ikke sitte å se på at det skjer uten at jeg har gjort det jeg kan for å forhindre det.
de fleste har vel fått med seg forslaget om å gi fastleger rett til å nekte å henvise kvinner videre til assistert befruktning, svangerskapsavbrudd samt skrive ut resept på nødvendig prevensjon. dette er et stort tilbakeskritt for oss kvinner, og vi er nødt til å rope ut at dette ikke er ok!

derfor har jeg i dag, sammen med initiativtaker susanne kaluza og en hel haug med andre engasjerte bloggere, sendt et brev til alle landets stortingsrepresentanter. brevet er et ledd i en protestaksjon mot dette forslaget, og jeg håper at du også har lyst til å bidra!

i brevet står det:

“Hei!
Først og fremst: Jeg har stor respekt for at abort er et vanskelig, moralsk og dypt personlig spørsmål. Jeg mener vi som samfunn må gjøre det vi kan for å sørge for at så få jenter som mulig blir nødt til å oppleve dette.
Jeg skriver til deg i dag om forslaget om å gi fastleger rett til å nekte å henvise kvinner videre til assistert befruktning, svangerskapsavbrudd samt skrive ut resept på nødvendig prevensjon.
Legene har allerede en reservasjonrett mot å utføre abort, en rett de har hatt siden 1975.  Den ordningen er god, og skaper ingen problemer verken for sykehus eller pasienter. Men det er en stor prinsipiell forskjell på å utføre et inngrep selv, og å henvise pasienter videre til en behandling de har lovfestet krav på. En lov som tillater fastleger å nekte å gi pasientene henvisning til lovlige helsetjenester er bare med på å gjøre det vanskeligere og mer tidkrevende å få helsehjelp for kvinnene som befinner seg i en slik situasjon.  Kvinner bør slippe denne merbelastningen.
Fastlegen er førstelinjetjeneste og den vi alle henvender oss til når vi har spørsmål om helsa vår. En allmennlege som har inngått en avtale med kommunen om å delta i fastlegeordningen har i dag plikt til å sørge for at pasientene får lovfestet helsehjelp. Skal vi ha det slik at fastleger selv skal få bestemme hvilke deler av norsk lov de vil hjelpe pasienten med? Jeg har respekt for at enkelte leger opplever deler av jobben sin som vanskelig, men her må vi veie legens behov mot pasientens behov og rettigheter. I en fastlegesituasjon er det pasientens behov som veie tyngst, ikke fastlegens.
Det er lettvint å hevde at saken kan løses ved å avtale bruk av andre leger når behovet oppstår. Ofte sier ikke en kvinne at temaet for timen er prevensjon eller abort når hun bestiller konsultasjon. Da vil hun måtte sendes ut av legekontoret igjen med beskjed om at hun må oppsøke en annen lege for å få hjelp. For en ung kvinne i en sårbar situasjon er dette en unødvendig tilleggsbelastning.
Det er umulig å kreve at kvinner på forhånd setter seg inn i hvilke reservasjoner fastlegen har siden vi ikke planlegger på forhånd at vi får behov for en henvisning som kan hjelpe oss å bli gravide, eller avslutte en uønsket graviditet.
Unge er ekstra sårbare siden de automatisk får morens fastlege. I tillegg kjøper og selger fastlegene pasientlister seg i mellom. Hva hvis din liste blir kjøpt av en fastlege som er mot p-piller eller abort?
For oss som er voksne og bor i urbane strøk vil neppe denne loven ha så mye å si, men hva med 15-åringen som er ufrivillig gravid i en liten bygd i Norge? Det er ikke fastlegen hennes som er den svake part her.
Dette dreier seg om om en kvinnes kropp og bør forbli hennes valg, uansett hvor hun bor i landet, og hvem hun har som fastlege.
Jeg spør derfor deg som stortingsrepresentant:
Vil du si ja til et vedtak som innskrenker norske kvinners rett til å få henvisning til assistert befruktning, abort eller få resept på ønsket prevensjon hos fastlegen sin? Ja/Nei

Jeg ser frem til å høre fra deg!

Med vennlig hilsen
Vigdis J. Reisæter"


hvis du er enig i dette, så rop ut sammen med oss at dette er ikke greit! kopier brevet (eller skriv ditt eget), og send det til de som sitter med makta. forhåpentligvis kan vi være med å påvirke avgjørelsen, eller i det minste vise politikerne at de ikke kan frata kvinnene retten til lik helsehjelp hos fastlegen sin uten protester!

her er epostadressene til stortingsrepresentantene våre, så bare klipp og lim det rett inn i epostleseren og send i vei. hvert brev teller.

kjell.ropstad@stortinget.nosvein.harberg@stortinget.noingebjorg.godskesen@stortinget.noJan-tore.sanner@stortinget.nosylvi.graham@stortinget.noTone.Troen@stortinget.nobente-stein.mathisen@stortinget.noHenrik.Asheim@stortinget.noNils-Aage.Jegstad@stortinget.no,mette.tonder@stortinget.nokari-kjonaas.kjos@stortinget.noHans-Andreas.Limi@stortinget.no,ib.thomsen@stortinget.no, per.lundteigen@stortinget.notrond.helleland@stortinget.noanders.werp@stortinget.noKristin-Ormen.Johnsen@stortinget.nojorund.rytman@stortinget.no ,morten.wold@stortinget.nofrank.bakke-jensen@stortinget.no , jan-henrik.fredriksen@stortinget.nokjersti.toppe@stortinget.noknut-arild.hareide@stortinget.noerna.solberg@stortinget.no,oyvind.halleraker@stortinget.noPeter-Christian.Frolich@stortinget.noTorill.Eidsheim@stortinget.no,Sigurd.Hille@stortinget.noOve-Bernt.Trellevik@stortinget.nogjermund.hageseter@stortinget.nohelge-andre.njastad@stortinget.nojenny.klinge@stortinget.norigmor.andersen-eide@stortinget.noHelge.Orten@stortinget.noelisabeth-robekk.norve@stortinget.noharald.nesvik@stortinget.nooskar.grimstad@stortinget.nokenneth.svendsen@stortinget.nomargunn.ebbesen@stortinget.noOdd.Henriksen@stortinget.nomarit.arnstad@stortinget.noelin-rodum.agdestein@stortinget.noanne-tingelstad.woien@stortinget.noolemic.thommessen@stortinget.nomorten-orsal.johansen@stortinget.noRasmus.Hansson@stortinget.nohans-olav.syversen@stortinget.noine-marie.eriksen-soreide@stortinget.nonikolai.astrup@stortinget.nomichael.tetzschner@stortinget.no,kristin.vinje@stortinget.nomudassar.kapur@stortinget.nostefan.heggelund@stortinget.no,siv.jensen@stortinget.nochristian.tybring-gjedde@stortinget.noulf.leirstein@stortinget.noBengt-Morten.Wenstob@stortinget.noingjerd.schou@stortinget.nogeir.pollestad@stortinget.noOlaug.Bollestad@stortinget.noGeir-S.Toskedal@stortinget.nobent.hoie@stortinget.nosiri.meling@stortinget.noarve.kambe@stortinget.no , tina.bru@stortinget.nobente.thorsen@stortinget.noRoy.Steffensen@stortinget.nobjorn.lodemel@stortinget.noheidi.greni@stortinget.nolinda.helleland@stortinget.noFrank.Jenssen@stortinget.no,per.sandberg@stortinget.noSivert-Haugen.Bjornstad@stortinget.nogeir-jorgen.bekkevold@stortinget.notorbjorn-roe.isaksen@stortinget.nobard.hoksrud@stortinget.noelisabeth.aspaker@stortinget.nokent.gudmundsen@stortinget.nooyvind.korsberg@stortinget.noHans-Fredrik.Grovan@stortinget.noIngunn.Foss@stortinget.noNorunn-Tveiten.Benestad@stortinget.noase.michaelsen@stortinget.noAnders.Tyvand@stortinget.nosvein.flatten@stortinget.noKarstein-Eidem.Lovaas@stortinget.no,anders.anundsen@stortinget.nomorten.stordalen@stortinget.no,



håper dere er med.

fin søndag!

18 comments:

  1. Hei! Har aldri kommentert hos deg tidligere, men leser bloggen din regelmessig og synes den er fantastisk! Jeg elsker din vinkling på mammalivet, og nå som jeg snart er der selv plukker jeg gladelig opp tips og triks, og nye måter å tenke på. Når det gjelder denne abortsaken, kjenner jeg at det er noe jeg engasjerer meg i. Jeg jobber selv ved en gynekologisk avdeling på et sykehus, og der ser vi man forskjellige skjebner, på godt og vondt. Mye av det du skriver i dette innlegget er jeg også helt enig i, men samtidig så tror jeg at det er viktig å se den andre siden av saken også. Min samboer er lege, og kommer ofte opp i etiske dilemmaer. Legeforeningen har jobbet for et slikt vedtak, der legene kan reservere seg mot f.eks. å hevise en pasient til abort. Gynekologer som jobber på sykehus har allerede i lengre tid hatt rett til å reservere seg mot å utføre aborter eller ordinere medisiner som setter i gang en abort. Abort er et sensitivt tema, og legene er bare mennesker de også - med følelser, samvittighet og fornuft! Vi ser dessverre en del "gjengangere" på avdelingen vår, kvinner i forskjellige aldre og livssituasjoner som tar abort gjentatte ganger, til tross for samtaler og oppfølging på gyn.poliklinikk. Det virker som de syns abort er den enkleste løsningen, og bruker det rett og slett (og ufattelig nok) som en slags prevensjonsmetode. Spesielt i disse situasjonene skjønner jeg godt at det som lege ikke kan være enkelt å skulle gang på gang henvise disse kvinnene til abort. Jeg er absolutt ikke i mot abort, og mener abortloven er viktig - og akkurat dette vedtaket her mener jeg er med på å støtte opp under valgmulighetene som leger også bør ha full rett på, når det er snakk om etiske spørsmål. Ved etiske spørsmål bør ikke et svar bli tredd ned over hodet på noen. Denne diskusjonen er uansett veldig aktuell og viktig, og kanskje er det bra for oss alle å tenke gjennom slike spørsmål og dilemmaer, og sette mer fokus på det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hei silje!
      så hyggelig at du liker bloggen - det gjør meg glad!!
      jeg forstår kjempegodt at det kan være vanskelig for en lege å henvise en pasient som bevisst bruker abort som et prevensjonsmiddel til nok et inngrep. men leger har jo allerede en reservasjonsrett mot å utføre selve inngrepet, og det er en stor og prinsipiell forskjell på å utføre et inngrep og å henvise pasienter videre til behandling de faktisk etter loven har krav på. vi har fri abort i norge i dag, og jeg synes kvinner som er i en slik vanskelig situasjon skal slippe å bli møtt av en moralisernede lege som ikke vil hjelpe henne med en henvisning, når hun faktisk etter loven har rett på det hun spør etter.
      uansett om vi er uenige i denne saken, så er vi i alle fall enige om at det er viktig å sette fokus på denne saken, og at folk bør tenke igjennom hva mener om dette dilemmaet.
      ha en finfin dag!
      vigdis*

      Delete
  2. Supert tiltakt, har allerede sendt mail :)

    Silje: På sykehus er det flere leger, så om 1,2 eller 3 har reservert seg mot å utføre abort har det lite å si for jenta. Det finnes heldigvis leger som er villige til å hjelpe i umiddelbar nærhet.
    Når det kommer til de jentene som bruker abort som prevansjonsmetode, burde det kanskje ringe en bjelle hos legen og han/hun burde vel heller trekke i trådene for å tilby jenta annen type hjelp istedet for å nekte henne abort? Det er jentas valg. Som det står i brevet, er nok ikke denne loven den store krisen for oss som bor i byer med flere leger å velge mellom, men hva med jenta på landet som opplever at den eneste legen på mange mils radius nekter henne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. *så flott, siri!

      ja, det er jo helst jentene på de små stedene dette kan bli et problem for, og ingen burde få tilleggsbelastingen med å bli nektet en henvisning, når hun allerede er i en vanskelig situasjon.

      fin dag til deg*

      Delete
  3. Jeg er med deg Vigdis.
    Jeg er sikker på at det må være fryktelig vanskelig for en lege å henvise noen som bruker abort som prevensjon til atter et inngrep. Det er ikke slik retten til fri abort skal brukes, og jeg unner ingen lege å være i den situasjonen. Men kanskje vi burde tatt tak i disse tilfellene da, i steden for å skape omveier og unødvendig belastning for alle dem som kommer til sin første og siste konsultasjon ang. abort?
    Det kan ikke diskuteres at kvinner har rett på fri abort. I mine øyne er reservasjonsretten et hinder eller en omvei som ikke burde eksistere. Skal vi ha fri abort, så skal vi det. Det skal ikke være nødvendig å få et "jo, du får lov MEN jeg syns det er galt så du må gå til noen andre" når man allerede er i den forferdelig tunge situasjonen, og attpåtil har lovfestet rett på det man ber om.

    Dessuten så omfatter reservasjonsretten også rett til å nekte å skrive ut prevansjon, og til å nekte å henvise til assistert befrukntning. DET er også alvorlig. Det må da være helt opp til pasienten og ikke legen, mener jeg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. *og jeg er med deg, jona! jeg har også full forståelse for at det etisk kan være vanskelig for leger å henvise videre kvinner som bruker abort som prevensjonsmiddel, men fri abort er fri abort, og i bunnen og grunnen er det kvinnens valg. min kropp - mitt valg!
      ha en herlig dag:)

      Delete
  4. Veldig bra tiltak :) Mail er sendt!
    Klem fra Martha

    ReplyDelete
  5. hei jeg sendte også MAILER og har fått noen komentarer til bake, bla fra en Krfs representant - som drar inn, om jeg også mener leger skal utføre dødshjelp...
    Diskursjonen er jo ikke denne
    jeg mener diskursjonen ikke er om vi skal ha fri abort eller ikke heller - det er jo lovbestemt at vi skal ha det i Norge!!!
    Nå er ikke jeg den som har NOE erfaring på hva som kan skje når man står oppi denne situasjonen, men så vidt jeg vet er det ikke enhver lege som utfører aborter heller, man går vel ikke til kommunelegen og ber om abort og denne utfører det der og da - er det ikke slik at man henvist til et sted hvor de utfører aborter!???
    Problemet er vel når kommunelegen kan vurdere om han eller hun syns du skal få abort eller ikke og hvis ikke din lege vil henvise deg videre, så får du ikke muligheten til å ta abort... Og det er da det er et problem hvor du bor et sted det ikke er muligheter til å gå til neon annen lege at ikke får tatt dette valget selv.
    Ved at alle skal ha muligheten til MIN KROPP - MITT valg, må alle ha rett til å bli henvist videre så man kan få lov til å utføre en abort hvis det er det rette for denne personen!!

    At man burde ha annen oppfølging og forarbeid så man slipper å utføre så mange aborter som mere eller mindre virker som blir brukt som prevangsjonsmiddel etc etc - er jo en helt annen sak! OG dette burde jo heller ikke være i den forstand pga at leger skal få slippe å utføre så mange aborter, men for at kvinner, så lenge de har mulighet til det kan unngå å komme oppe i den situasjonen - for jeg tviler på at det er mange kvinner som ønsker å ta abort bare for å ta abort!!!

    ReplyDelete
  6. Katrine Alexandra13 October 2013 at 21:25

    Helt enig med deg!
    Videresendt brevet. Håper virkelig at politikerne tenker seg om to ganger, og innser at dette er et stort steg i feil rettning.

    Mvh Katrine Alexandra

    ReplyDelete