01/03/2014

*kjøkkenplaner!



nå er det bare fire måneder til huset vårt skal stå klart (!), og mye dreier seg om planlegging i disse dager.
jeg elsker jo kjøkkenet vi har her i leiligheten, og hadde det vært opp til meg så hadde vi tatt med hele kjøkkenet og romløsningen med på flyttelasset.
da det dessverre ikke er mulig og romløsningen er en helt annen i huset, så har vi måttet legge fra oss kjøkkenet her, og tenke helt anneredes.
selve allrommet i første etasje er realtiv liten, og vår første prioritet i planleggingen har vært å skape et så luftig og åpent rom som mulig. etter å ha bodd noen år med den åpne løsningen vi har her hjemme nå, så har vi funnet ut at den plassen vi bruker mest er spiseplassen, og det har vi tatt med oss i planleggingen av det nye huset. 
rundt spisebordet er det masse luft, og vi har plass til langbord i alle retninger når vi venter storinnrykk (noe vi håper vi får ofte etter at vi velger å flytte ut av byen! ja, dette er et hint til alle dere byvennene våre!).
jeg har også alltid hatt en drøm om sittebenk ved spisebordet, og det har vi laget plass til nå. her på tegningen er den laget med kjøkkenmoduler, men på sikt skal den bli spesialtilpasset av en møbelsnekker. under benken ser vi for oss oppbevaring av leker etc. til barna. jeg tror at dette kommer til å bli et koselig og velbrukt hjørne av kjøkkenet.

en annen ting vi tar med oss fra kjøkkenet her hjemme er veggflisene. i huset blir det også hvite, matte metrofliser lagt i mursteinsmønster. men denne gangen er planen å ha det over hele veggen på kjøkkenet, og fugen mellom flisene kommer til å være mørk. liker så godt tanken på den mørke kontrasten på fugen i forhold til alt det hvite ellers rommet.

ellers så skal vi støpe epoxygulv i hele allrommet, og akkurat nå diskutetrer mr. reisæter og jeg om det skal være lyse grått eller hvitt...åh, alle disse valgene, altså;)

dette er hva vi tenker om kjøkkenet vårt foreløpig.
noe sier meg at vi kommer til å kose oss skikkelig her.

fin lørdag!

6 comments:

  1. Så fint! Ska ni ha stort kylskåp och fryser? Det er det beste valget vi tatt og vi har ett liiiitet kjökken :)

    Lördagsklemmer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. *så koselig at du likte det, josefine! jepp, vi har lagt inn hel fryser og helt kjøleskap - tror vi kommer til å bli veldig fornøyde med det:) *klem v

      Delete
  2. Jeg sier som i kommentaren over: ikke undervurder behovet for kjøl og frys. Så store som overhodet mulig. Og - ikke for liten vask. Til tross for oppvaskmaskin, så må store kjeler noen ganger vaskes for hånd. Og så ville jeg vurdert om en av skuffeseksjonene skal ha flere enn tre skuffer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. *ja, her blir det hel fryser og helt kjøleskap;) vi kommer jo ikke til å ha alt tilgjengelig rett utenfor døren slik vi har nå, og da kommer nok stort kjøleskap og fryser godt med. tar med meg rådet om flere skuffer:)*v

      Delete
  3. Du har så fin blogg...og jeg har fulgt deg i mange år :-) Gleder meg til flere poster om det nye huset deres. Kjøkkenet ser superfint ut!
    Jeg har forsøkt å kommentere hos deg før...men hvis jeg sletter f.eks en setning eller et par ord i kommentarfeltet..så er det umulig å skrive videre. Jeg tenkte bare jeg ville gjøre deg oppmerksom på det :-)
    Inger :-)

    ReplyDelete
  4. *hei inger! så koselig at du liker kjøkkenet - og bloggen ikke minst:) jeg er spent på hvordan kjøkkenet blir "in real life" selv, jeg;) jeg vet at det kan være vanskelig å kommentere på bloggen via telefon, men er det vanskelig via data`n også? det må jeg finne ut av* vigdis

    ReplyDelete