12/04/2014

*familiebadet!



//innlegget er skrevet i samarbeid med bademiljø

nå er det under tre måneder til vi får utlevert nøkkelen til det nye huset (!!), og planler og løsninger begynner å falle på plass.
jeg tenkte jeg skulle vise dere hvordan vi har tenkt på badet som er knyttet til soverommet vårt, også kjent som "familiebadet".
i utgangspunktet var det tenkt et bitte lite bad med dusj i tilknytning til soverommet vårt, og et litt større bad med badekar som gjestebad vegg i vegg. noe vaskerom var det ikke laget plasst til i huset, noe jeg var veldig gira på, siden jeg vet at klesvask og stryketøy er det vi roter mest med her hjemme (!!). derfor omprioriterte vi, flyttet vegger og er nå i gang med å lage et stort familebad med både dusj, badekar og en liten vaskeromsdel og et mindre gjestebad med dusj.

da vi hadde målene klare satte vi oss ned for å se på hvordan vi ønsket å møblere rommet. bortsett fra at vi måtte forholde oss til den obligatoriske rullestolsirkelen på 1, 5 meter i diameter, så sto vi fritt til å plassere ting som vi ønsket.

for å få en skikkelig romfølelse så er jeg alltid nødt til å se ting i 3D, og vi benket oss foran skjermen for å tegne badet i bademiljøs designstudio.
designstudio viste seg raskt å være et supert verktøy for oss da vi var i startfasen av planleggingen av vårt nye bad. det var enkelt å sette seg inn i, og ved å få plassert ting i 3D-programmet baderomsdesigneren var det enkelt å se hva som fungerte og ikke fungerte. vi konsentrerte oss kun om romløsningen, men i designstudio har man også tilgang på inspirasjonsbilder i ulike stiler og et stort utvalg fliser.

vi tegnet mange forslag i baderomsdesigneren, men over ser dere hvordan vi ønsker at romløsningen på vaskeromsdelen av badet skal bli. hva slags stil på fliser, benk og skap vi har valgt lar jeg bli en hemmelighet enn så lenge, og gleder meg til å vise det endelige resultatet når huset er ferdig!

vi ble veldig fornøyde med denne delen av badet, men da vi skulle plassere badekar og dusj, så klarte vi ikke å bestemme oss for en god løsning. vi hadde et brennende ønske om å få plass til både dusj og badekar, slik at vi slipper å dusje i badekaret, men uansett hvor mye vi vrei og vendte på rommet, så ble vi aldri fornøyde. til slutt tok vi kontakt direkte med bademiljø og fortalte om utfordringene våre og de var veldig behjelpelige med å finne en løsning som passet oss og våre behov. under ser dere tegningene vi utarbeidet sammen med bademiljø:


facebook har bademiljø også et designteam som stadig poster produktnyheter, råd og tips. der kan man finne masse bra inspirasjon når du planlegger et nytt bad. 


jeg simpelthen digger romløsningen vi kom fram til, og er superfornøyd med å ha fått plass til alt vi ønsket på 9kvm!
uten hjelp fra bademiljø hadde jeg for eksempel aldri kommet på vinkeldusjen i hjørnet, og heller ikke å plassere min etterlengtede tørkestang i dusjen. gjett om barnas våte vinterdresser og mine og thomasens nyvaska skjorter skal få henge der til tørk, da (når vi ikke dusjer,selvfølgelig)!

for oss som en familie på fire så tror jeg dette kommer til å bli et veldig funksjonelt og fint bad. alle har fått ønskene sine oppfylt (kisda ville ha badekar, thomas ville ha dusj og jeg ville ha vaskerom), og jeg gleder meg veldig til å ta det i bruk, og ikke minst vise dere det ferdige resultatet!

hva synes dere er viktig på et bad? og hvordan ser ditt frømmebad ut?


9 comments:

  1. Veldig bra. Og fikk oppklart at det faktisk var en klesstang i dusjen ;-) Og at kvadratmetrene ikke var i hopetall. Det ser veldig bra ut.

    ReplyDelete
  2. Ser kjempefint ut!

    ReplyDelete
  3. dette rommet ser knallbra ut, den som hadde hatt brettebenk, så heldig:-) selv blir det bretting i stua noe som gjør at det ser veldig rotet ut til tider:-) fin lørdagskveld til deg :-)

    ReplyDelete
  4. Åh, det ser ut som et drømmebad, virkelig. Skulle SÅ gjerne hatt brettebenk! Lucky you :-) Blir en ny verden!

    ReplyDelete
  5. Det er ikke lenge til altså, til dere får nøkler i hånda!
    Gud, så deilig det må være. Å flytte inn i drømmehuset, som man har bygget selv.
    Gleder meg masse til å se flere bilder....

    ReplyDelete
  6. Selv om vi her i huset tar max ett karbad hver i året, så synes jeg badekar er et "must" hvis man får plass til det.
    Kidsa våre var større enn dine da vi bygget, så vi valgte ett bad med badekar/dusj og adgang kun fra foreldresoverommet, og ett til unga med dusj og adgang fra gangen mellom soverommene.
    Faren til kidsa som insisterte på denne løsningen og jeg er veldig glad jeg lot ham "få viljen sin". "Privat"
    foreldrebad tilknyttet vårt rom er gull verdt med tenåringer og diverse kjærester på besøk og overnatting.
    Blir litt som å bo på hotel- dårlig roomservice vel og merke- Vi slipper å møte "framanfolk" famlende på vei til do midt på natten, og vi behøver ikke å trekke kølapp for å ta en morgendusj.
    Soverommene ligger i annen etasje så vi har også et bad med en dusj nede, og nei, vi har ikke en diger kåk, og de to badene oppe var opprinnelig tegnet som ett stort familiebad.
    Hadde vi hatt små barn hadde vi sikkert beholdt det store badet, man tenker liksom ikke på fremtidig kjærestebesøk når det er tørking av parkdresser og Cherrox som er dagens problem.
    Synes badet deres ser kjempelekkert ut og gleder meg til å se det ferdig.
    Lene

    ReplyDelete
  7. Jeg forstår godt at dere er fornøyd med denne løsningen. Veldig lurt med prosessen dere hadde for å tenke nøye gjennom alle behov.

    ReplyDelete
  8. ser spennende ut!
    vi grisla mye før vi fant endelig løsning på det badet som også skulle være vaskerom.
    nå er jeg glad for slitet - vi elsker det
    og gjestene som bruker det vet ikke at det er vaskerom, en gang :)
    (egen løsning for skittentøysskuffer og kamuflert vasketårn)

    her er lenke, om du vil se:
    http://apenthus.blogspot.no/2013/03/fra-skisse-til-ferdig-bad-from-sketches.html

    fortsatt lykke til med husprosjektet
    (kjekt å se at dere snart skal få større boltreplass!) :)

    beste hilsener fra
    Åpent^hus

    ReplyDelete